Lecturer(s)
|
-
Melková Gabi, Doc. MUDr. Ph.D.
|
Course content
|
Diagnostic examination methods and biomedicine data processing, division of examination methods, functional diagnostics, biomedicine data characteristics, systems for their processing. Electroencephalography (EEG), signal processing methods, stereo EEG, oscilations. Event related potentials: somatosenzoric SEP, hearing BAEP, MLAEP, optic VEP, motoric MEP. Transcranial magnetic stimulation TMS and repetitive TMS. Electromyography, conductional studies, acerose electromyography technique. Event related potentials ERP. Peroperational elektrophysiological monitoring. Navigation systems in neurosurgery, incl. stereotaxis. Experimental neuroelectrophysiological techniques. Laryngology, optical and acoustic examination methods, videostroboscopy, videokymography VKG, high-speed camera HSV, acoustic functional examination of voice field VRP. Clinical audiometry, examination methods and hearing examination algorithmisation. Othoneurology, vestibular system, nystagmus, examination techniques. Radiodiagnostic methods, RTG, digital RTG, ultrasonography, interventional radiology, tomographic methods - RTG CT, MRI, PET. Cardiology, electrocardiographic examination methods, coronarographic examination methods, heart stimulation techniques, defibrilation, cardiostimulators - types, functions, implantation, measuring and stimulation parameter setting.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Laboratory work, Lecture with visual aids, Practicum
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
- Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day)
- 16 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 26 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 10 hours per semester
- Preparation for laboratory testing; outcome analysis (1-8)
- 15 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
využívat znalosti získané studiem obecné fyziologie člověka, viz KIV/ZOF |
používat metody číslicového zpracování signálů |
ovládat programovací techniky a programovací jazyk Java nebo C/C++, C# |
orientovat se ve strukturách a vlastnostech kognitivních systémů |
Skills |
---|
orientovat se v molekulárně biologických a elektrofyziologických základech obecné fyziologie člověka |
aplikovat metody číslicového zpracování signálu a obrazů |
rozumět elektrofyziologii biologických membrán a vzniku akčního napětí jako základního typu signálu pro transport informace |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
orientovat se v diagnostických vyšetřovacích metodách a ve zpracování biomedicínských dat |
rozumět technice a metodám zpracování signálů typu EEG, SEP, BAEP, MLAEP, VEP, MEP |
porozumět radiodiagnostickým metodám, např. digitální RTG, ultrasonografie, RTG CT, MRI, PET |
orientovat se v problematice foniatrických, audiologických a otoneurologických vyšetřovacích technik |
seznámit se s navigačními systémy v neurochirurgii včetně stereotaxe |
mít přehled o kardiologických vyšetřovacích metodách a rozumět problematice stimulace srdečního svalu |
Skills |
---|
realizovat vyšetření evokovaných potenciálů: SEP, BAEP, MLAEP, VEP, MEP |
provádět a vyhodnocovat neinvazivní funkční diagnostiku sluchu a hlasu |
algoritmizovat a navrhovat scénáře vyšetřovacích metod |
vytvářet programové moduly ve vyšších programovacích jazycích, např. Java, C/C++, C#, pro sběr, zpracování a vyhodnocování biomedicínských dat |
Competences |
---|
předmět svým obsahem umožňuje studentům technických oborů získat klíčové informace o medicínských vyšetřovacích metodách a procesech, jejich principech a informačním obsahu naměřených dat |
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Interactive lecture |
Seminar classes |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Interactive lecture |
Seminar classes |
Laboratory work |
Individual study |
Competences |
---|
Interactive lecture |
Seminar classes |
Individual study |
One-to-One tutorial |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Seminar work |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Combined exam |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Combined exam |
Individual presentation at a seminar |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Drongelen, Wim van. Signal Processing for Neuroscientists : an Introduction to the Analysis of Physiological Signals. Academic Press, 2006. ISBN 0123708672.
-
NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie. 1996.
-
Silbernagl, Stefan; Despopoulos, Agamemnon. Atlas fyziologie člověka : 6. vydání, zcela přepracované a rozšířené. Vyd. 3. české. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0630-X.
-
SQUIRE, L. et all. Fundamental Neuroscience. 2008.
-
ŠVEC, J. On Vibration Properties of Human Vocal Folds. 2000. ISBN ISBN: 90-367-1235.
|