Předmět: Grafická rozhraní a GPU

» Seznam fakult » FAV » KIV
Název předmětu Grafická rozhraní a GPU
Kód předmětu KIV/GRG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • JANDOUŠ Jakub, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1 Úvod do předmětu, seznámení s grafickými knihovnami OpenGL a Direct3D. 2 Vertex pipeline. 3-4 Pixel pipeline, z-buffer, textury. 5 Programovatelné GPU, shading language. 6 Světlo a stín, aproximace světel, ostré a měkké stíny. 7 Materiály, isotropní a anisotropní aproximace materiálů, environmental mapping, průhlednost a průsvitnost. 8 Lokální modifikace povrchu, bump mapping, normálové mapy, occlusion mapping. 9 Zpracování výstupu, post-processing obrazu, HDR. 10 Vizualizace dat, objemová data, vektorová pole. 11 Obecný výpočet na GPU, matematika, geometrie. 12 Mobilní a webová 3d grafika. 13 Rezerva.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
  • Projekt individuální [40] - 60 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat základní znalosti matematické analýzy a lineární algebry na úrovni předmětů KMA/M1 a KMA/LA
vysvětlit základní principy fungování grafické pipeline a navázání na knihovnu OpenGL či Direct3D
popsat základní algoritmy počítačové grafiky (transformace, osvětlovací modely)
Odborné dovednosti
psát programy v libovolném jazyce, který umožňuje propojení s grafickou knihovnou OpenGL či Direct3D (doporučeno C, C++, C#)
využívat integrované vývojové prostředí
aplikovat znalosti lineární algebry pro práci s vektory a maticemi
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit funkci programovatelné grafické pipeline
popsat standardní knihovny pro práci s 3D grafikou a GPGPU výpočty
orientovat se v současných technologiích pro 3D grafiku a výpočty na GPGPU
vysvětlit běžně používané techniky a algoritmy real-time počítačové grafiky
Odborné dovednosti
práce s standardní knihovnou pro práci s 3D grafikou a GPGPU výpočty
rutinním způsobem používat jazyky pro programování grafické pipeline (HLSL, GLSL či CG)
analyzovat vhodnost problému pro implementaci na GPGPU
implementovat netriviální grafické efekty a matematické výpočty na GPGPU
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová konzultace,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Výstupní projekt,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Graham Sellers, Richard Wright Jr., Nicholas Haemel. OpenGL Superbible: Comprehensive Tutorial and Reference 7th Edition. 2021. ISBN 978-0672337475.
  • Joey de Vries. Learn OpenGL: Learn modern OpenGL graphics programming in a step-by-step fashion. 2020. ISBN 9789090332567.
  • Kelly Dempski. Advanced Lighting and Materials with Shaders. 2004.
  • Wolfgang Engel. GPU Zen: Advanced Rendering Techniques. 2017.
  • Wolfgang Engel. GPU Zen 2: Advanced Rendering Techniques. 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr