Course: Graphical Interfaces and GPU

» List of faculties » FAV » KIV
Course title Graphical Interfaces and GPU
Course code KIV/GRG
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Sapík Petr, Ing. Ph.D.
Course content
1 Introduction, basics of OpenGL a Direct3D API 2 Vertex pipeline 3-4 Pixel pipeline, z-buffer, textures. 5 Programmable GPU, shading language. 6 Light and shadows, lighting approximation, hard and soft shadows. 7 Materials, isotropic and anisotropic materials approximation, environment mapping, transparency and translucency 8 Surface local modifications, bump maps, normal maps, occlusion maps. 9 Output processing, image post processing, HDR. 10 Data visualization, volume data, vector fields. 11 Generic computing on GPU, mathematics and geometry 12 Mobile graphics. 13 Reserve.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Group discussion, Skills demonstration, Individual study
  • Individual project (40) - 60 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 20 hours per semester
  • Contact hours - 65 hours per semester
prerequisite
Knowledge
prokázat základní znalosti matematické analýzy a lineární algebry na úrovni předmětů KMA/M1 a KMA/LA
vysvětlit základní principy fungování grafické pipeline a navázání na knihovnu OpenGL či Direct3D
popsat základní algoritmy počítačové grafiky (transformace, osvětlovací modely)
Skills
psát programy v libovolném jazyce, který umožňuje propojení s grafickou knihovnou OpenGL či Direct3D (doporučeno C, C++, C#)
využívat integrované vývojové prostředí
aplikovat znalosti lineární algebry pro práci s vektory a maticemi
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
vysvětlit funkci programovatelné grafické pipeline
popsat standardní knihovny pro práci s 3D grafikou a GPGPU výpočty
orientovat se v současných technologiích pro 3D grafiku a výpočty na GPGPU
vysvětlit běžně používané techniky a algoritmy real-time počítačové grafiky
Skills
práce s standardní knihovnou pro práci s 3D grafikou a GPGPU výpočty
rutinním způsobem používat jazyky pro programování grafické pipeline (HLSL, GLSL či CG)
analyzovat vhodnost problému pro implementaci na GPGPU
implementovat netriviální grafické efekty a matematické výpočty na GPGPU
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Group discussion
Individual study
Students' portfolio
Skills
Practicum
Individual study
Skills demonstration
Competences
Individual study
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Written exam
Project
Oral exam
Skills
Written exam
Project
Competences
Written exam
Oral exam
Recommended literature
  • Graham Sellers, Richard Wright Jr., Nicholas Haemel. OpenGL Superbible: Comprehensive Tutorial and Reference 7th Edition. 2021. ISBN 978-0672337475.
  • Joey de Vries. Learn OpenGL: Learn modern OpenGL graphics programming in a step-by-step fashion. 2020. ISBN 9789090332567.
  • Kelly Dempski. Advanced Lighting and Materials with Shaders. 2004.
  • Wolfgang Engel. GPU Zen: Advanced Rendering Techniques. 2017.
  • Wolfgang Engel. GPU Zen 2: Advanced Rendering Techniques. 2019.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester