Lecturer(s)
|
|
Course content
|
1) characteristic features of intelligent software, intelligent software agents, types, kinds, features and competences of software agents 2) use of agents in software engineering 3) multi-agent systems, communications among agents, cooperating agents 4) communication standards 5) software agents applications in knowledge engineering and in distributed systems 6) software agent implementation and intelligent software agents implementation 7) deep learning 8) artificial intelligence in computer games 9) software agents applications of computer games and artificial life applications 10) rapid prototyping systems for intelligent software agents 11) architectures and control of artificial creatures, BDI architecture 12) world representation, navigation, senses, agent-environment interface 13) cognition, artificial mind, affordance, action-selection modeling, perception, memory a artificial emotions
|
Learning activities and teaching methods
|
Discussion, Multimedia supported teaching, One-to-One tutorial, Task-based study method, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Textual studies, Lecture, Seminar, Practicum
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 50 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 31 hours per semester
- Contact hours
- 65 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
orientovat se v základních tématech umělé inteligence |
vysvětlit fungování algoritmů řešení úloh včetně A* |
orientovat se v oblasti reprezentace znalostí a znalostních systémů |
Skills |
---|
porozumět anglickému technickému textu |
navrhnout program podle zásad objektového programování |
programovat v Javě |
používat IDE Netbeans a Eclipse |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
shrnout teoretické znalosti v oblasti inteligetního software, multiagentních systémů a architektury řízení umělých bytostí |
vysvětlit a zhodnotit možnosti realizace softwarových agentů ve znalostním inženýrství, distribuovaných systémech, simulacích, počítačových hrách a aplikacích umělého života |
orientovat se v otázkách reprezentace prostředí agentů, rozhraní agent-svět, umělé mysli, action-selection modelování, percepce, paměti a umělých emocí |
Skills |
---|
aplikovat získané znalosti při návrhu programých realizací multiagentních systémů |
realizovat multiagentní systém v Javě |
analyzovat a hodnotit odborné texty k tématu inteligetního software |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Practicum |
Discussion |
One-to-One tutorial |
Self-study of literature |
Textual studies |
Multimedia supported teaching |
Skills |
---|
Individual study |
Task-based study method |
Competences |
---|
Multimedia supported teaching |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Skills |
---|
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Oral exam |
Recommended literature
|
-
Bradshaw, Jeffrey M. Software agents. Menlo Park ; AAAI Press, 1997. ISBN 0-262-52234-9.
-
Huhns, M. N., Singh, M.P. Readings in Agents,. Morgan Kaufmann Pub, 1997.
-
Kubík, Aleš. Inteligentní agenty. Vyd. 1. Brno Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0323-4.
-
Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (2). Academia, Praha, 1997.
-
Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (3). Academia, Praha, 2001.
-
Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (4). Academia, Praha, 2003.
-
Weiss, Gerhard. Multiagent systems : a modern approach to distributed artificial intelligence. Cambridge : MIT Press, 1999. ISBN 0-262-73131-2.
-
Wooldridge M., Jennings N. R. Intelligent Agents: Theory and Practice,. Knowledge Engineering Review 10, 1995.
|