Předmět: Multimediální a hypermediální systémy

» Seznam fakult » FAV » KIV
Název předmětu Multimediální a hypermediální systémy
Kód předmětu KIV/MHS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bláha Jan, doc. Ing. CSc.
Obsah předmětu
1. Video jako příklad multimediálního projektu: scénáristika, příprava, snímání, střihová skladba, postprocessing, ozvučení, uložení, distribuce, zobrazení. 2. Pojem multimédia, prvky multimédií, dělení multimédií. Úvod do multimediálních standardů a standardů MPEG. Autorský zákon. 3. Zvuk: definice pojmu, základní charakteristiky zvuku (hlasitost, výška, barva), psychoakustické jevy. Frekvenční analýza signálu. Nahrávací řetězec, reprodukce zvuku, záznam zvuku. 4. Zvuk: přehled zvukové mixáže. Úvod do číslicového zpracování signálu, diskrétní Fourierova transformace, FIR filtry. Ekvalizace, dynamické procesory, digitální efekty založené na DDL, tvorba dozvuku. 5. Zvuk: analogový vs. digitální záznam, uložení vícekanálového zvuku, specifikace MIDI. Vzorkování, aliasing, kvantizace, dithering. Bezztrátová komprese zvuku - dekorelace, entropické kódování. Principy ztrátové komprese zvuku - (A)DPCM, subband, transform coding. Příklady ztrátové komprese zvuku (MPEG-1 Audio Layer I-II-III a další). 6. Obraz: zobrazovací řetězec, fotoaparáty a kamery, velikost obrazového snímače. Fotometrie. Expoziční parametry. Objektivy, pojem ohniskové vzdálenosti, hloubka ostrosti, fotografické filtry. Umělé osvětlení scény. 7. Obraz: digitalizace fotografie a videa. Poměr stran obrazu - vývoj, standardy, konverze. Snímková frekvence - psychovizuální aspekty, vjem pohybu a blikání obrazu, prokládaný obraz, standardní snímkové frekvence, konverze. 8. Obrazu: rozlišení - psychovizuální aspekty, standardní rozlišení (televize, film, fotografie), vzorkování a rekonstrukce obrazu. 9. Obraz: kvantizace jasu, zobrazovací řetězec, systémová gama. Vzorkování barvy, matrixing, barevné prostory, chroma subsampling. 10: Uložení a komprese statického bitmapového obrazu. Struktura souborového formátu s bitmapovými daty, zpracování raw dat. Bezztrátové metody v kompresi obrazu - RLE, slovníkové metody, aritmetické kódování. Metody založené na diskrétní kosinové transformaci; případová studie: JPEG. Metody založené na waveletové transformaci, algoritmus EZW. Současné trendy v kompresi statického bitmapového obrazu. 11: Principy komprese videa. Požadavky na kompresi videa, přehled kompresních technik. Intra kódování, řízení datového toku. Inter kódování, návaznost kodéru a dekodéru, motion compensation, GOP. Přehled běžných kompresních schémat - MPEG-2, MPEG-4 AVC, VC-1, WebM / VP9, DNxHD, HEVC. 12: Distribuce multimédií. Historické souvislosti. Základní stavební kameny: elementární proudy, časový multiplex, playlist. Přehled operací s multimediálními daty. Požadavky na kontejnerové struktury, synchronizace elementárních proudů, ukázky koncepcí kontejnerových struktur. Internetová distribuce multimédií. Počítačové zpracování multimédií. 13: Zobrazovací zařízení. Současné a historické displejové technologie. Projekční zařízení.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozumět formálním matematickým zápisům (matematická analýza, lineární algebra)
rozumět zápisu algoritmů v běžném programovacím jazyce či pseudokódu
číst odborné texty v angličtině (např. manuály programů)
popsat základní fyzikální chování světla a zvuku
Odborné dovednosti
používat aparát matematické analýzy a lineární algebry
implementovat netriviální algoritmy v běžném programovacím jazyce
uživatelsky ovládat PC
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
z oblasti pořízení, úpravy a archivace zvukového záznamu
z oblasti pořízení, úpravy a archivace obrazového a videozáznamu
z oblasti počítačového zpracování multimediálních dat
z chápání souvislostí mezi jednotlivými oblastmi
Odborné dovednosti
srozumitelně popsat metody pořízení, zpracování a archivace multimediálních dat
navrhnout vhodnou metodu pořízení, digitalizace, zpracování a archivace multimediálních dat
aplikovat teoretické poznatky na praktická řešení vybraných problémů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Laboratorní praktika,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Alton, John. Painting with light. Berkeley : University of California Press, 1995. ISBN 0-520-08949-9.
  • Birn, Jeremy; Maestri, George. Digital lighting and rendering. Indianapolis : New Riders, 2000. ISBN 1-56205-954-8.
  • Bláha, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 2., dopl. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 2006. ISBN 80-7331-010-4.
  • Bosi, Marina; Goldberg, Richard E. Introduction to digital audio coding and standards. Berlin : Springer, 2003. ISBN 1-4020-7357-7.
  • Brandenburg, Karlheinz; Kahrs, Mark. Applications of digital signal processing to audio and acoustics. Boston : Kluwer Academic Publishers, 1998. ISBN 0-7923-8130-0.
  • Drew, Mark S. Fundamentals of multimedia. Upper Saddle River : Pearson Prentice Hall, 2004. ISBN 0-13-061872-1.
  • Everest, F. Alton. Critical listening skills for audio professionals. Boston : Thomson, 2007. ISBN 978-1-59863-023-7.
  • Gibson, David. The art of mixing : a visual guide to recording, engineering, and production. 2nd ed. Boston : Thomson Course Technology, 2005. ISBN 1-93114-045-6.
  • HANZO, Lajos - CHERRIMAN, Peter J. - STREIT, Jeurgen. Video compression and communications: from basics to H.261, H.263, H.264, MPEG2, MPEG4 for DVB and HSDPA-style adaptive turbo-transceivers. Chichester: J. Wiley & Sons, 2007. ISBN 978-0-470-51849-6.
  • Huber, David Miles; Runstein, Robert E. Modern recording techniques. 6th ed. Amsterdam : Elsevier, 2005. ISBN 0-240-80625-5.
  • Huber, David Miles; Williams, Philip. Professional microphone techniques. Vallejo : MixBooks, 1998. ISBN 0-87288-685-9.
  • Hunt, R. W. G. Measuring colour. 3rd ed. Kingston-upon-Thames : Fountain Press, 1998. ISBN 0-86343-387-1.
  • Hunt, R. W. G. The reproduction of colour. 6th ed. Chichester : John Wiley & Sons, 2004. ISBN 0-470-02425-9.
  • Jack, Keith. Video demystified : a handbook for the digital engineer. 5th ed. Amsterdam : Elsevier, 2007. ISBN 978-0-7506-8395-1.
  • Jan, Jiří. Číslicová filtrace, analýza a restaurace signálů. 2., upr. a rozš. vyd. V Brně : VUTIUM, 2002. ISBN 80-214-1558-4.
  • Kang, Henry R. Color technology for electronic imaging devices. Bellingham : SPIE Optical Engineering Press, 1997. ISBN 0-8194-2108-1.
  • Katz, Bob. Mastering audio : the art and the science. Oxford : Focal Press, 2002. ISBN 0-240-80545-3.
  • Kučera, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. 2. dopl. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 2002. ISBN 80-7331-896-2.
  • LaBarge, Ralph. DVD authoring & production. Lawrence : CMP Books, 2001. ISBN 1-57820-082-2.
  • LOWE, David - HALL, Wendy. Hypermedia & the Web : an engineering approach. Chichester : John Wiley & Sons, 1999. ISBN 0-471-98312-8.
  • Manjunath, B. S.; Salembier, P.; Sikora, Thomas. Introduction to MPEG-7 : multimedia content description interface. Chichester : Wiley, 2002. ISBN 0471486787.
  • Mašek, Jan. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-608-8.
  • MOULTON, David. Golden ears the revolutionary CD-based audio eartraining course for musicians, engineers and producers. Sherman Oaks : KIQ Productions, 1995.
  • Newell, Philip. Recording studio design. 1st pub. Boston : Focal Press, 2003. ISBN 0-240-51917-5.
  • Owsinski, Bobby. The mixing engineer's handbook. 2nd ed. Boston : Thomson Course Technology, 2006. ISBN 1-59863-251-5.
  • Owsinski, Bobby. The recording engineer's handbook. [S.l.] : Artistpro Publishing, 2005. ISBN 1-93292-900-2.
  • Pihan, Roman. Mistrovství práce s DSLR : vše, co jste chtěli vědět o digitální zrcadlovce a nikdo vám to neuměl vysvětlit. Vyd. 1. Praha : Institut digitální fotografie, 2006. ISBN 80-903210-8-9.
  • Poynton, Charles. Digital video and HDTV algorithms and interfaces. San Francisco : Morgan Kaufmann Publishers, 2003. ISBN 1-55860-792-7.
  • Reisz, Karel; Millar, Gavin. The technique of film editing. 2nd ed. Amsterdam : Focal Press, 2002. ISBN 0-240-51437-8.
  • Smith, Steven W. Digital signal processing : a practical guide for engineers and scientists. Amsterdam : Newnes, 2003. ISBN 0-7506-7444-X.
  • TAUBMAN, David S. - MARCELIN, Michael W. JPEG2000: Image compression fundamentals, standards and practice. New York: Springer, 2002. ISBN 0-7923-7519-X.
  • Taylor, Jim; Johnson, Mark R.; Crawford, Charles G. DVD demystified. 3rd ed. New York : McGraw-Hill, 2006. ISBN 0-07-142396-6.
  • Vít, Vladimír. Televizní technika : přenosové barevné soustavy. Praha : BEN, 1997. ISBN 80-86056-04-X.
  • VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 2. aktualiz. vyd. Praha : Muzikus, 2000. ISBN 80-86253-05-8.
  • Watkinson, John. The art of digital audio. Oxford : Focal Press, 2001. ISBN 0-240-51587-0.
  • Watkinson, John. The art of digital video. 3rd ed. Oxford : Focal Press, 2000. ISBN 0-240-51586-2.
  • Watkinson, John. The MPEG handbook : MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4. 2nd ed. Amsterdam : Elsevier, 2004. ISBN 0-240-80578-X.
  • WYSZECKI, Günther - STILES, W. S. Color science: concepts and methods, quantitative data and formulae.. New York: Wiley, 2000. ISBN 0-471-39918-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr