Předmět: Strojové učení

» Seznam fakult » FAV » KIV
Název předmětu Strojové učení
Kód předmětu KIV/SU-E
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Wan Radek, Ing.
  • Kršňák Miloslav, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Níže uvedená témata představují okruhy probírané látky a neodpovídají zcela přesně jednotlivým rozvrhovaným přednáškám: 1. Úvodní informace, organizace předmětu, doporučená literatura a zdroje studijních materiálů; základní pojmy a vztahy mezi nimi, vztah mezi daty, informacemi a znalostmi, definice strojové inteligence a strojového učení, učící se algoritmy; paradigmata a formalismy strojového učení (hypotéza - znalost, stavový a parametrický prostor). 2. Úvod do problematiky strojového učení, učení s učitelem a bez učitele; možnosti aplikace a příklady, případové studie; popis účelu a činnosti částí učícího se systému; operátory strojového učení; úloha strojového učení, její podmínky a cíle; regrese a klasifikace, primitivní lineární klasifikátor. 3. Bayesovské učení, Bayesova věta, optimální a naivní bayesovský klasifikátor, strategie výběru hypotéz, aplikace NBK. 4. Lineární regrese, odvození cenové/pokutové funkce a techniky její minimalizace, odvození gradientní metody, algoritmus gradientního sestupu. 5. Lineární regrese více proměnných, gradientní sestup ve vícerozměrném prostoru, problémy a omezení gradientního sestupu; polynomiální regrese; normální rovnice. 6. Logistická regrese, model hypotézy logistické regrese, interpretace výsledků, rozhodovací hranice, klasifikace do více tříd - algoritmus One-vs-All. 7. Regularizace, přeučení a jeho projevy, techniky potlačení přeučení, naivní odvození regularizace, algoritmus regularizace, regularizovaná lineární a logistická regrese. 8. Support Vector Machines, cíl optimalizace jako alternativní pohled na logistickou regresi, matematický model SVM, hypotéza s bezpečnostním faktorem, jádra. 9. Neuronové sítě, historie, biologický předobraz umělých neuronových sítí, matematický model neuronu, vrstevnaté sítě typu MLP, klasifikace neuronovou sítí, cenová funkce neuronové sítě a její optimalizace, učení, algoritmus Backpropagation. 10. Shlukování, obecné poznatky k učení bez učitele, metoda K-means, optimalizační kritérium K-means, výběr centroidů, volba počtu shluků, algoritmus K-means. 11. Snižování dimenzionality, Principal Component Analysis, princip činnosti a algoritmus PCA, vlastnosti PCA, matematický aparát PCA, aplikace a případové studie. 12. Slepá separace zdrojů, motivace a definice problému separace zdrojů, přehled metod slepé separace, Independent Component Analysis, princip činnosti a algoritmus ICA, vlastnosti ICA, matematický aparát ICA, aplikace a případové studie. 13. Evoluční výpočty a genetické algoritmy, metaheuristické strategie prohledávání stavového prostoru; techniky kódování genotypu; operátory a parametry GA, fitness function; obecný předpis genetického algoritmu, SOEA/MOEA; strategie výběru jedinců nové generace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Diskuse, Laboratorní praktika, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 6 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Dobrá znalost základů matematické analýzy, lineární algebry, pravděpodobnosti a statistiky a numerických metod. Aktivní programátorské dovednosti v nějakém vyšším programovacím jazyce, např. C/C++, Object Pascal, Java, C#; znalost MATLABu či Octave výhodou. Schopnost samostatného studia odborné literatury a obstojná znalost anglického jazyka (předpokládá se studium převážně anglicky psaných zdrojů).
Odborné dovednosti
Aktivně programovat v nějakém vyšším programovacím jazyce, např. C/C++, Object Pascal, Java, C#; znalost MATLABu či Octave výhodou. Samostatně studovat odbornou literaturu v anglickém jazyce.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Absolvováním předmětu student získá rámcový přehled o paradigmatech umělých kognitivních systémů, zejména s přihlédnutím k jejich praktické aplikaci v oblasti umělé inteligence a inteligentního software. Dosáhne také hlubšího pochopení základních technik strojového učení, reprezentace, odvozování a ukládání znalostí a racionálního chování, tj. rozhodování a řešení problémů, což mu umožní se zapojit do řešení vědecko-výzkumných úkolů ať už v rámci dalšího studia nebo v průmyslové praxi.
Odborné dovednosti
Dovede implementovat základní techniky strojového učení či je s hlubokým porozuměním upravovat. Dokáže také navrhovat smysluplné vlastní postupy řešení problémů z oblasti umělé inteligence a strojového učení.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Řešení problémů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Barber, David. Bayesian reasoning and machine learning. Cambridge : Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-0-521-51814-7.
  • Bishop, C.M. Pattern Recognition and Machine Learning. Springer, 2006. ISBN 978-0387-31073-2.
  • Murphy, Kevin P. Machine learning : a probabilistic perspective. Cambridge : MIT Press, 2012. ISBN 978-0-262-01802-9.
  • Nilsson, J. Nils. Introduction to Machine Learning. Stanford University Press. Stanford University, 2005.
  • Smola, A. J., Vishwanathan, S. V. N. Introduction to Machine Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. ISBN 0-521-82583-0.
  • Trevor Hastie, Robert Tibshirani, Jerome Friedman. The Elements of Statistical Learning. Springer. 2009. ISBN 978-0-387-84857-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr