Předmět: Úvod do uživatelských rozhraní

» Seznam fakult » FAV » KIV
Název předmětu Úvod do uživatelských rozhraní
Kód předmětu KIV/UUR-E
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Baxa Stanislav, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1: Úvodní informace, druhy rozhraní člověk počítač 2: Návrh GUI, ergonomie, dobré a špatné GUI 3: Architektonické a návrhové vzory pro GUI 4: JavaFX - základní informace o knihovně 5: JavaFX - přehled základních komponent 6: JavaFX - zpracování událostí, tok události v aplikaci 7: JavaFX - programování přes API a přes FXML (deklarativní vs imperativní) 8: JavaFX - transformace, animace 9: JavaFX - testování GUI, testovatelné GUI (JUnit, JemmyFX), automatické a uživatelské testy 10: Java, JavaFX a čeština (národní prostředí, lokalizace) - lokalizace v FXML i API 11, 12: Druhy rozhraní člověk počítač, uživatelská rozhraní pro pokročilé uživatele 13: Distribuce progamů - Ant/Maven, Jenkins

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozumět základním principů OOP
rozumět syntaxi jazyka Java a základním principům jeho fungování
rozumět fungování kolekcí Javy
provést jednoduchou dekompozici při návrhu aplikace
Odborné dovednosti
programovat v jazyce Java
využívat alespoň jedno IDE
orientovat se v dokumentaci k Java API
ovládat alespoň na základní uživatelské úrovni širokou škálu programů (tak aby měl představu o různých implementacích a využití UI)
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozumět komponentové struktuře uživatelského rozhraní
rozumět fungování standardních jednoduchých i složených komponent uživatelských rozhraní
rozumět problematice použitelnosti a přívětivosti uživatelského rozhraní
chápat mechanismus událostí a reakcí na ně
chápat dopad používání různých druhů periferií na návrh uživatelského rozhraní
Odborné dovednosti
implementovat prezentační vrstvu aplikace v knihovně JavaFX
implementovat vlastní komponenty pro knihovnu JavaFX
provést dekompozici aplikace na vrstvy, tak aby bylo uživatelské rozhraní oddělené od zbytku aplikace
navrhnout a zhodnotit použitelnost uživatelského rozhraní
vytvořit testy a scénáře pro testování prezentační vrstvy aplikace
představit návrh i vytvořenou prezentační vrstvu aplikace odbornému publiku
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
navrhnout a implementovat uživatelské rozhraní aplikace pro požadované účely, provést důkladné testy uživatelského rozhraní a hlásit srozumitelně nalezené problémy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Řešení problémů,
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Prezentace práce studentů,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Praktická zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Herout, Pavel. Java : grafické uživatelské prostředí a čeština. České Budějovice : Kopp, 2004. ISBN 80-7232-237-0.
  • Herout, Pavel. Učebnice jazyka Java. České Budějovice : Kopp, 2000. ISBN 80-7232-115-3.
  • Hoton, I. Ivor Horton`s betinning Java. edice Java 7 Edition. Wrox, 2011. ISBN 978-0470404140.
  • Johan Vos. Pro JavaFX 9: a definitive guide to building desktop, mobile and embedded Java clients.
  • Pecinovský Rudolf. Java 9: kompletní příručka jazyka.
  • Spell, Brett. Java : programujeme profesionálně. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-667-5.
  • Walrath, Kathy. The JFC swing tutorial : a guide to constructing GUIs. 2nd ed. Boston : Addison-Wesley, 2006. ISBN 0-201-91467-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr