Předmět: Úvod do znalostního inženýrství

» Seznam fakult » FAV » KIV
Název předmětu Úvod do znalostního inženýrství
Kód předmětu KIV/UZI
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lacko Pavel, prof. Ing. CSc.
Obsah předmětu
1. Základní pojmy a charakteristiky znalostních systémů (ZS), oblasti jejich využití. Předpoklady vzniku ZS a jejich vývoj, prázdný ZS (shell) 2. Zopakování formální logiky a logického programování - formalismy, výroková a predikátová logika 1. řádu, základy Prologu/Pythonu, příklady 3. Dedukce ve výrokové a predikátové logice, odvozovací pravidla, rezoluční metoda a její realizace v Prologu a Pythonu, příklady 4. Hornovy klauzule a programování v jazyce Prolog/Python, příklady řešení i složitějších úloh v Prologu/Pythonu, ladění programů v Pythonu 5. Reprezentace znalostí ve ZS, produkční pravidla, sémantické sítě; získávání znalostí, inferenční metody, rezoluční systémy, příklady 6. Prohledávání inferenční sítě, dopředné a zpětné řetězení pravidel, výběr dotazu, RETE algoritmus a nemonotónní usuzování, jednoduché příklady realizací inferenční sítě a algoritmů usuzování 7. Usuzování za neurčitosti, hypotetické usuzování a zpětná indukce, míry postačitelnosti a nezbytnosti; kombinace důkazů, šíření pravděpodobnosti v inferenčních sítích 8. Přibližné usuzování, míry důvěry a nedůvěry, faktory jistoty, Dempster-Shaferova teorie, využití fuzzy logiky a fuzzy relací k řešení problému neurčitosti 9. Architektura znalostních systémů, kritéria určení nejvhodnějšího řešení a podmínky jeho realizace 10. Centralizovaná a decentralizovaná řešení; životní cyklus znalostního projektu a jeho realizace v různých programovacích jazycích 11. Způsoby tvorby znalostních systémů, agentová architektura znalostních systémů, multiagentní systémy; metodika komunikace se znalostním systémem prostřednictvím různých modelů znalostí 12. Principy projektování a stadia vývoje znalostních a expertních systémů znalostním inženýrem a možnosti jejich realizace, ukázky 13. Příklady reálných znalostních systémů, vysvětlovací mechanismus, kontextové vazby, typy uzlů a pravidel; možnosti implementace reálných systémů, ukázky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Laboratorní praktika, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 3 hodiny za semestr
  • Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 4 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
využívat znalosti z oblasti umělé inteligence získané absolvováním předmětu Umělá inteligence a rozpoznávání
navrhnout a realizovat i složitější programové systémy s umělou inteligencí
Odborné dovednosti
vytvářet programy v procedurálních (min. v Javě a v C++) i neprocedurálních (min. v Prologu) programovacích jazycích
využívat některé databázové systémy
navrhovat a realizovat složitější programové systémy
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
má znalosti z oblasti vytváření efektivních programových struktur a jejich snadného ladění
Výsledky učení
Odborné znalosti
základních datových i programových struktur pro reprezentaci znalostí
používání těchto struktur pro efektivní reprezentaci znalostí
navrhování znalostních systémů, včetně aplikace agentových technologií a multiagentních systémů
programové realizace výše uvedených systémů
Odborné dovednosti
navrhovat a programově realizovat efektivní reprezentaci znalostí
navrhovat a programově realizovat jednoduché báze znalostí
s využitím jednodušších databázových systémů realizovat báze dat
navrhovat architekturu jednodušších znalostních systémů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
vyhodnotit efektivitu realizovaných programových struktur a systémů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Laboratorní praktika,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Laboratorní praktika,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
E-learning,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Abdoullaev, A. Reality, Universal Ontology and Knowledge Systems. IGI Global Publ., 2008. ISBN 9781599049663.
  • Brachman, R.J.; Levesque, H.J. Knowledge Representation. Elsevier, 2004. ISBN 1558609326.
  • Dvořák, J. Expertní systémy. Skriptum VUT Brno, 2004.
  • Geisler, E. Knowledge and Knowledge Systems. IGI Global Publ, 2007. ISBN 9781599049182.
  • Russell, Stuart J.; Norvig, Peter. Artificial intelligence : a modern approach. Upper Saddle River : Prentice Hall, 2003. ISBN 0-13-790395-2.
  • Stefik, M. Introduction to Knowledge Systems. Morgan Kaufman Publ., 1995. ISBN 155860166X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr