Předmět: Základy softwarového inženýrství

» Seznam fakult » FAV » KIV
Název předmětu Základy softwarového inženýrství
Kód předmětu KIV/ZSI-E
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Fajkus Martin, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do softwarového inženýrství. 2. Softwarová firma, zajišťování užitečnosti, efektivity, stability a dynamiky. 3. Vedení a řízení jednotlivců a softwarových týmů. 4. Sběr, třídění, dokumentace a správa požadavků na software. 5. Životní cyklus sw produktu a jeho fáze, modely sw procesu. 6. Řízení softwarových projektů. 7. Správa konfigurace software. 8. Analýza a návrh software. 9. Architektura software. 10. Implementace software. 11. Zajištění kvality software. 12. Nasazení, provoz a údržba software. 13. Shrnutí a opakování.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- orientovat se v základních principech imperativního programování, - popsat základní datové struktury a algoritmy, - popsat strukturu a význam programového celku, - orientovat se v dokumentaci programového kódu
Odborné dovednosti
- vytvářet jednoduché počítačové programy v imperativním programovacím jazyce, - používat vhodné datové struktury a algoritmy, - posuzovat základní kvalitativní parametry počítačového programu, - pracovat v integrovaném vývojovém prostředí,
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- porozumět klíčovým principům softwarového inženýrství, - identifikovat a porozumět požadavkům zákazníka na softwarový produkt, - popsat modely životního cyklu software, - orientovat se v základních principech analýzy a návrhu/architektury software, - porozumět fázím životního cyklu softwarového produktu spojených s jeho implementací, zajišťováním kvality, nasazením, provozem a údržbou, - orientovat se v zásadách používání prostředků správy konfigurace software, - porozumět metodám řízení softwarového projektu a vedení/řízení jednotlivců/sw týmů
Odborné dovednosti
- aplikovat klíčové principy softwarového inženýrství, - sbírat, třídit, dokumentovat a spravovat požadavky zákazníka na softwarový produkt, - používat vhodný model životního cyklu software, - provádět základní analýzu a návrh software, - používat základní techniky a prostředky pro správu konfigurace software
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
E-learning,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
E-learning,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Martin, Robert C. Clean architecture : a craftsman's guide to software structure and design. 2018. ISBN 978-0-13-449416-6.
  • Schwalbe, Kathy. Information technology project management. 7th ed. [Andover] : Course Technology, 2014. ISBN 978-1-133-62722-7.
  • Schwalbe, Kathy. Řízení projektů v IT. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1526-8.
  • Sommerville, Ian. Software engineering. Boston : Pearson, 2011. ISBN 978-0-13-705346-9.
  • Sommerville, Ian. Softwarové inženýrství. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3826-7.
  • Šochová, Zuzana; Kunce, Eduard. Agilní metody řízení projektů. 2. vydání. 2019. ISBN 978-80-251-4961-4.
  • Wiegers, Karl Eugene. Požadavky na software. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1877-1.
  • Wiegers, Karl Eugene. Software requirements 2. 2nd edition. Microsoft Press, 2003. ISBN 978-07-356-1879-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr