Předmět: Základy softwarového inženýrství

» Seznam fakult » FAV » KIV
Název předmětu Základy softwarového inženýrství
Kód předmětu KIV/ZSWI
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fajkus Martin, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Organizace a podmínky absolvování předmětu. Představení týmových projektů. Úvod do softwarového inženýrství. 2. Firma, instituce. Pyramida vitality, zajišťování užitečnosti, efektivity, stability a dynamiky. Vedení jednotlivců a skupin, soutěž a spolupráce. 3. Definování softwarového produktu, získávání a specifikace požadavků na software, komunikace se zadavatelem. Dokument specifikace požadavků. 4. Fáze vývoje softwarového produktu, modely softwarového procesu, porovnání, použití. Projekt vs. proces. Úvod do řízení projektů v IT. 5. Úvod do konfiguračního managementu, nástroje pro správu projektu, verzovací systémy. Notace pro modelování systému, UML. 6. Strukturální a objektová analýza. 7. Strukturální a objektový návrh. 8. Architektura, architektonické styly. Kvalita návrhu (modularita, soudržnost, provázanost), kompozice vs. dědičnost. Dokument analýzy a návrhu. 9. Návrhové vzory - GoF a J2EE. 10. Týmová práce, týmové role, lidské zdroje, principy vedení a řízení, teorie motivace, hodnocení lidí, stres, řešení konfliktů. 11. Prevence, detekce a opravy chyb, úvod do testování, druhy testů. 12. Provoz a servis informačního systému. 13. Právo a ICT. Nákup a prodej informačního systému.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů
  • Kontaktní výuka - 60 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 70 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základních principech strukturovaného programování
orientovat se v základních principech objektově orientovaného programování
popsat základní datové struktury a algoritmy
orientovat se v dokumentaci programového kódu
popsat strukturu a význam vytvářeného programového celku
Odborné dovednosti
vytvářet jednoduché počítačové programy ve strukturovaném či objektově orientovaném jazyce
používat vhodné datové struktury a algoritmy
posuzovat základní kvalitativní parametry vytvářeného počítačového programu
dokumentovat vytvářený programový kód
pracovat v integrovaném vývojovém prostředí
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
identifikovat a porozumět požadavkům zákazníka na softwarový produkt
popsat modely životního cyklu vývoje softwarového produktu
orientovat se v základních principech analýzy a návrhu softwarové produktu
porozumět fázím životního cyklu softwarového produktu spojených s jeho implementací, testováním, nasazením, provozem a údržbou
orientovat se v zásadách používání prostředků konfiguračního managementu
popsat metody a techniky vhodné pro řízení softwarového projektu a pro týmovou práci při vývoji software
porozumět základním právním náležitostem, které souvisejí s vývojem softwaru
Odborné dovednosti
sbírat, třídit a popisovat požadavky zákazníka na softwarový produkt
používat vhodný model životního cyklu vývoje softwarového produktu
provádět analýzu a návrh sw produktu s využitím vhodných modelovací prostředků
implementovat, otestovat, zdokumentovat a nasadit výsledný softwarový produkt dle použité metodiky
používat prostředky pro správu požadavků, chyb a programového kódu
týmově vytvářet softwarový produkt
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Skupinová konzultace,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Arlow, Jim; Neustadt, Ila. UML 2 a unifikovaný proces vývoje aplikací : objektově orientovaná analýza a návrh prakticky. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1503-9.
  • Gamma, Erich. Návrh programů pomocí vzorů : stavební kameny objektově orientovaných programů. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0302-5.
  • Paleta, Petr. Co programátory ve škole neučí, aneb, Softwarové inženýrství v reálné praxi. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-251-0073-1.
  • Pecinovský, Rudolf. Návrhové vzory : [33 vzorových postupů pro objektové programování]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1582-4.
  • Plamínek, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 4., přeprac. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3664-8.
  • Schvalbe, Ktahy. Information Technology Project Management. 5 edition. Course Technology, 2007. ISBN 978-14-239-0145-7.
  • Schwalbe, Kathy. Řízení projektů v IT : kompletní průvodce. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2882-4.
  • Wiegers, Karl Eugene. Požadavky na software. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1877-1.
  • Wiegers, Karl Eugene. Software requirements 2. 2nd edition. Microsoft Press, 2003. ISBN 978-07-356-1879-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr