Lecturer(s)
|
-
Čech Petr, doc. Ing. Ph.D.
|
Course content
|
new technologies and conception of human being; transhumanism and its critics; human enhancement; cognitive, physical and moral human enhancement by technological means; artificial intelligence and human health; ambient intelligence; individual and social coexistence of human and machine; cyborgization of humanity; demonstrations of modern communication technologies
|
Learning activities and teaching methods
|
Cooperative instruction, Students' self-study, Lecture, Lecture with visual aids, Seminar, Field trip
- Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day)
- 5 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 4 hours per semester
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
rozumět základních principům umělé inteligence |
charakterizovat rozdíl mezi inženýrským a filozofickým přístupem k umělé inteligenci |
orientovat se v základních pojmech filozofie mysli a filozofie vědy |
Skills |
---|
analyzovat a interpretovat populárně-naučné texty pojednávající o umělé inteligenci, vylepšování kognitivních či jiných schopností člověka a dalších "nastupujících" technologiích v českém i anglickém jazyce |
používat prostředky výpočetní techniky pro tvorbu jednoduchých wiki stránek |
uplatnit kritické myšlení při posuzování výsledků výzkumu publikovaného v populárně-naučných textech |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat nejvýznamnější současné trendy v oblasti nových technologií |
charakterizovat vztah nových technologií ke konceptu člověka |
vysvětlit základní principy technologického vylepšování člověka |
Skills |
---|
kriticky vyhodnotit možnosti kognitivního, fyzického a morálního vylepšování člověka technologickými prostředky |
odlišovat mezi aktuálními (state-of-the-art) a budoucími schopnostmi nových technologií |
analyzovat problémy individuální a společenské koeexistence člověka a stroje |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture with visual aids |
Seminar |
Field trip |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Textual studies |
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Individual presentation at a seminar |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Hansell, Gregory R.; Grassie, William. H+/- : transhumanism and its critics. Philadelphia : Metanexus, 2011. ISBN 978-1-4568-1566-0.
-
Moravec, Hans. Mind children : the future of robot and human intelligence. Cambridge : Harvard University Press, 1988. ISBN 0-674-57618-7.
-
Naam, Ramez. More than human : embracing the promise of biological enhancement. 1st ed. New York : Broadway, 2005. ISBN 0-7679-1843-6.
-
Pickering, Andrew. The cybernetic brain: sketches of another future. Chicago : University of Chicago Press, 2010. ISBN 978-0-226-66789-8.
-
Schneider, Susan. Science fiction and philosophy : from time travel to superintelligence. 1st pub. Chichester : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-1-4051-4907-5.
-
Wiener, Norbert. The human use of human beings : cybernetics and society. New York : Da Capo Press, 2010. ISBN 978-0-306-80320-8.
|