Course: Axioms of Geometry

» List of faculties » FAV » KMA
Course title Axioms of Geometry
Course code KMA/AXG
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pařez Klaus, doc. RNDr. Ph.D.
Course content
This course is a survey of main concepts of Euclidean geometry with the emphasis on the axiomatic approach, constructions and logic of proof including historical aspects. Consequences of the Euclidean parallel postulate. A study of axioms of Euclidean geometry, inference rule, some basic theorems of Euclidean geometry and rigorous proofs will be offered. Non-Euclidean geometry is introduced. The similarities and differences between Euclidean and non-Euclidean geometries will be discussed. Transformations in non-Euclidean geometries. Models of hyperbolic and elliptic geometries.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, E-learning, Cooperative instruction, Discussion, Task-based study method, Students' self-study, Self-study of literature, Textual studies, Lecture, Practicum
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 5 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 40 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
popsat a vysvětlit pokročilé principy z lineární algebry a vektorového počtu
rozumět základním pojmům z teorie algebraických struktur
popsat a vysvětlit vybrané postupy pro řešení úloh afinní a euklidovské, případně projektivní geometrie
rozumět vlastnostem a použití Möbiových transformací
Skills
aplikovat osvojené postupy na vybrané geometrické úlohy v n-rozměrných afinních a euklidovských, resp. projektivních prostorech
vhodně používat aparát lineární algebry
aplikovat geometrické transformace, využívat jejich vlastností
používat základní nástroje komplexní analýzy
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
chápat vývoj axiomatických systémů a na jejich příkladě demonstrovat rostoucí úroveň abstraktního geometrického myšlení
rozumět důsledkům pátého Eukleidova postulátu na vývoj eukleidovské a neeukleidovských geometrií
rozlišovat mezi různými typy neeukleidovských geometrií a umět popsat jejich modely
demonstrovat vhodnou kombinací příkladů a protipříkladů základní tvrzení abstraktní teorie, vyhledávat analogie a provádět zobecnění
Skills
demonstrovat souvislosti s eukleidovskou geometrií, především na příkladu hyperbolické a eliptické geometrie
samostatně řešit problémy a dokazovat věty neeukleidovských geometrií
provádět důkazy vět v axiomaticky budované teorii
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Task-based study method
Textual studies
Self-study of literature
Skills
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Task-based study method
Textual studies
Self-study of literature
Competences
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Lecture
Task-based study method
Self-study of literature
Textual studies
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Skills
Combined exam
Competences
Combined exam
Recommended literature
  • Anderson, J. W. Hyperbolic geometry. London : Springer, 1999. ISBN 1-85233-156-9.
  • Coxeter, H. S. M. Non-Euclidean geometry. 6th ed. Washington : Mathematical Association of America, 1998. ISBN 0-88385-522-4.
  • Hartshorne, Robin. Geometry: Euclid and beyond. New York : Springer, 2000. ISBN 0-387-98650-2.
  • Hilbert, D., Hallett, M., Majer, U. David Hilbert´s Lectures on the foundations of geometry. 1891-1902. Berlin : Springer, 2004. ISBN 3-540-64373-7.
  • Lávička, M. Geometrie 1 : Základy geometrie v rovině. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-861-7.
  • Ramírez Galarza, Ana Irene; Seade, José. Introduction to classical geometries. 2007. ISBN 978-3-7643-7517-1.
  • Stillwell, John. Mathematics and its history. 2nd ed. New York : Springer, 2002. ISBN 0-387-95336-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester