|
Vyučující
|
-
Machek Richard, MgA. Ph.D.
-
Hromník Marek
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do filmového střihu - historický kontext 2. Záběr a jeho význam jako základní stavební prvek 3. Synopse a scénář filmového příběhu 4. Konzultace synopse filmového příběhu 5. Předsnímací jednoty v kontextu filmového střihu 6. Osy, směry, orientace 7. Zvuk ve filmu a jeho význam při střihu 8. Skladebné způsoby vyprávění 9. Příběh ve filmu 10. Dramatická postava 11. Dialog ve filmu 12. Konzultace off-line cvičení střihové skladby 13. Závěrečná projekce a hodnocení cvičení
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| o plánování jednoduchých filmových projektů, vybavit si základní znalosti o technických a technologických specifikách práce s videem a jeho nahrávání, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, o historických i současných stylových kánonech, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| na uživatelské úrovni pracovat s PC a se systémem Windows, na základní úrovni vypracovat jednoduchý filmový projekt (scénář, realizace), na základní úrovni používat videokameru a pracovat s jejími výstupy, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| základních pojmů z oblasati tvorby filmu a jeho postprodukce, o technologických a technických postupech v oblasti filmové postprodukce pro kreslený, loutkový a hraný film, základní metodiky a pracovní postupy filmové tvorby a postprodukce,, o historických i soudobých stylových kánonech využívaných v umění a ve filmové tvorbě, o plánování projektu samostatně i v rámci týmu (skici, scénáře, storyboardy, animační práce, postprodukční práce) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pořídit a odpovídajícím způsobem zpracovat videozáznam, uvědomit si a následně aplikovat teoreticky nabyté dovednosti z oblasti filmové postprodukce, rozpoznat a tvůrčím způsobem využít limity a možnosti filmové postprodukce, řešit techniky a technologie filmové postprodukce, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, být sám schopen základní reflexe vlastního díla, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Výstupní projekt, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Avid Media Composer Basic Guides. 2006.
-
on-line katalogy knihoven.
-
Baran, L. Zázraky filmového obrazu. Praha, 1989.
-
Henninges, Heiner. Video : filmování bez váhání. Vyd. 1. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-387-1.
-
Kučera, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. 2. dopl. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 2002. ISBN 80-7331-896-2.
-
Long, Ben; Schenk, Sonja. Velká kniha digitálního videa. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0580-6.
-
Mathausová, Milena. 12 pádů scenáristiky : Scenáristický slabikář. Praha : Victoria Publishing, 1996.
-
Špáta, J. Okamžiky radosti. Praha, 2002.
-
Valušiak, Josef. Základy střihové skladby. V Praze : FAMU, 2005. ISBN 80-7331-039-2.
-
Zapletal, Petr. Videotechnika : tv, videorekordéry, videokamery, příslušenství a jak správně natáčet. 2. vyd. Olomouc : Rubico, 1997. ISBN 80-85839-15-6.
|