Předmět: Obchod

» Seznam fakult » FEK » KMO
Název předmětu Obchod
Kód předmětu KMO/OB
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Beneš Pavel, doc. Ing. CSc.
  • Eretová Lenka, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vymezení obchodu, jeho pojetí, historie, funkce. Obchod spotřebním a nespotřebním zbožím. Kategorie obchodníků (velkoobchod, maloobchod, zprostředkovatelé). B2B a B2C. - Podnikání v obchodě, struktura odvětví obchodu, význam obchodu v ekonomice. Odstátnění českého obchodu. - Trendy ve vývoji maloobchodu (retailu): koncentrace, diverzifikace, zahraniční expanze, integrace velkoobchodu. - Maloobchodní formáty. Nákupy na trhu FMCG. E-commerce. - Kooperace v obchodě, franchising, franchisingové řetězce a maloobchodní aliance. - Řízení toků zboží: obchodní logistika, předpoklady uplatnění, logistické činnosti, logistická řešení. - Manipulační jednotky, jejich identifikace. Ochrana zboží v logistickém řetězci. - Zásoby v obchodě: řídící hladiny, objednací systémy. Optimalizace zásob, pojistná zásoba, signální zásoba. - Dodací podmínky v obchodě, INCOTERMS 2020. - Platební podmínky v obchodě. - Rizika v obchodních vztazích a zajištění před vybranými riziky. Pojištění vybraných rizik.

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Individuální konzultace, Samostudium literatury, Přednáška
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 55 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 23 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní kategorie a vztahy z podnikové ekonomiky
Odborné dovednosti
orientovat se v základních právních normách, které souvisejí s podnikáním
aplikovat základní statistické postupy uplatnitelné v řízení zásob
Obecné způsobilosti
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat činnost maloobchodu a velkoobchodu a strukturu obchodu
charakterizovat různé typy (formáty) maloobchodních jednotek
vysvětlit hlavní cíle nákupních kooperací a franchisingu v obchodě a službách
popsat metody plánování a analýzy zásob v obchodě
vysvětlit úlohu firem poskytujících logistické služby
charakterizovat dodací podmínky a vysvětlit jejich význam pro obchodní operace
charakterizovat platební podmínky a vysvětlit jejich význam pro obchodní operace
vymezit rizika v obchodě a popsat možnosti zajištění před riziky
Odborné dovednosti
používat metody plánování a analýzy zásob v obchodě
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Cimler, Petr,; Zadražilová, Dana. Retail management. Praha : Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-167-6.
  • Čechurová, Lenka. Moderní technologie v maloobchodě a cestovním ruchu : trendy a současná praxe. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0455-1.
  • Gros, Ivan. Velká kniha logistiky. Vydání: první. 2016. ISBN 978-80-7080-952-5.
  • Levy, Michael; Weitz, Barton A. Retailing management. 8th ed. New York : McGraw-Hill/Irwin, 2012. ISBN 978-0-07-353002-4.
  • Lukoszová, Xenie. Logistika pro obchod a marketing. 1. vydání. 2020. ISBN 978-80-87865-59-0.
  • Mulačová, Věra; Mulač, Petr. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4780-4.
  • Novák, Radek. Přepravní, zasílatelské a logistické služby. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-735-3.
  • Pradhan, S. Retailing management: text and cases. Chennai: McGraw Hill Education (India). 2020.
  • Sato, Alexej; Křenková, Eva; Černá, Iveta. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2021. ISBN 978-80-245-2416-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr