|
Vyučující
|
-
Tělecká Jana, prof. Ing. CSc.
-
Kraupnerová Yuliia, Ing. Ph.D.
-
Žerebák Emil, doc. Ing. Ph.D.
-
Levý Petr, Ing.
-
Zvára David, Ing.
-
Jhala František, Ing. Ph.D.
-
Prokeš Vojtěch, doc. Ing. CSc.
-
Pavlovský Igor, Ing. Ph.D.
-
Šmídová Šárka, Ing. Ph.D.
-
Trubka Josef, Ing.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Nesymetrická trojfázová soustava. Výkony v trojfázové soustavě. 2. Vzájemné indukčnosti. Obvody s neharmonickými průběhy napětí a proudů. Rozklad periodických funkcí ve Fourierovu řadu. 3. Analýza obvodů s neharmonickými zdroji. Efektivní hodnoty neharmonických průběhů. Výkony v obvodech s neharmonickými zdroji. 4. Dvojbrany, určování charakteristických matic dvojbranů 5. Ekvivalentní dvojbrany. spojování dvojbranů. Obvodové funkce dvojbranu, přenosové vlstnosti - frekvenční charakteristiky. 6. Vlnová impedance , impedanční přizpůsobení. Základní typy filtrů. 7. Frekvenční charakteristiky filtrů. Energetické poměry na pasivních prvcích L, C a R. 8. Fyzikální podstata přechodných dějů, počáteční podmínky. Řešení přechodných dějů v obvodech 1. řádu se stejnosměrnými zdroji (R,L a R,C). 9. Řešení přechodných dějů v obvodech 1. řádu (obvod s více smyčkami) a s časově proměnnými zdroji. 10. Řešení přechodných dějů v obvodech 2. řádu, fyzikální rozbor 11. Řešení přechodných dějů v obvodech vyššího řádu. Metoda stavových proměnných. 12. Metoda Laplaceovy transformace pro řešení přechodných dějů. 13. Metoda Laplaceovy transformace pro řešení přechodných dějů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 6 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 6 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 14 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 16 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 36 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat lineární elektrický obvod soustavou rovnic |
| vysvětlit metody pro analýzu stejnosměrných obvodů |
| vysvětlit metody pro analýzu obvodů v harmonickém ustáleném stavu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| řešit soustavu lineárních algebraických rovnic |
| používat integrální a diferenciální počet jedné proměnné |
| řešit algebraické rovnice |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| formulovat rovnice popisující nelineární obvody |
| vysvětlit fyzikální podstatu přechodných dějů |
| rozeznat typ lineárního elektrického filtru podle schématu, frekvenční charakteristiky, přenosové a impulzní funkce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést počítačovou simulaci řešení přechodných jevů vyšších řádů |
| řešit přechodné děje prvního řádu |
| vypočítat počáteční podmínky a nové ustálené stavy u přechodných dějů vyšších řádů |
| určit přenosovou funkci a nakreslit frekvenční charakteristiku lineárního dvojbranu |
| sestavit rovnice pro řešení přechodných dějů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Laboratorní praktika, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Laboratorní praktika, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Benešová, Zdeňka; Ledvinová, Marcela. Základy elektrických obvodů v příkladech. ZČU, Plzeň, 2015. ISBN 978-80-261-0432-2.
-
Charles Alexander, Sadiku Matthew. Fundamentals of Electric Circuits. McGraw-Hill, 2012. ISBN 978-0073380575.
-
Mayer, Daniel. Úvod do teorie elektrických obvodů. Praha : SNTL, 1981.
|