|
Vyučující
|
-
Matějková Blanka, doc. Ing. CSc.
-
Kostrouch Karel, Ing.
-
Vondraš Karel, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Rozdělení zdravotnické techniky. 2. Diagnostické přístroje s grafickým výstupem /EKG, EEG, EMG/. 3. Diagnostické přístroje s obrazovým výstupem /RTG, Sono, CT, MR/. Princip jednotlivých přístrojů. 4. Použití v klinické praxi (RTG, Sono, CT, MR). 5. Monitory vitálních funkcí, plicní ventilátory, anesteziologické přístroje. 6. Funkční diagnostika, průtok plynů, spirometrie. 7. Endoskopické vyšetřovací a operační přístroje, vybavení operačních sálů, vysokofrekvenční koagulace, operační mikroskopy. 8. Speciální přístroje /akustické pro ORL/, /optické pro oční/. 9. Onkologické ozařovací přístroje. 10. Biochemické analyzátory. 11. Hygienická měření /hluk, vibrace,osvit/. 12. Přenos a zpracování dat v lékařské praxi. 13. Význam klinického inženýrství, legislativa, metrologie a kontrola přístrojů. 14. Rezerva Cvičení 1. Seznámení s jednotlivými druhy zdravotnické techniky a její využití na jednotlivých klinikách a odděleních. 2. Principy měření EKG, EEG, EMG. 3. Jednotlivé systémy zobrazovacích metod a její využití v diagnostické praxi. 4. Praktická ukázka na klinice zobrazovacích metod. 5. Monitorování jednotlivých životně důležitých funkcí v klinické praxi při ohrožení života. 6. Použití anesteziologických přístrojů při operačních programech. 7. Návštěva anesteziologické a resuscitační kliniky a operačních sálů. 8. Přehled endoskopické techniky a její rozdělení pro diagnostiku a operační výkony. 9. Rozdělení techniky ve specializovaných oborech. Vyšetřování sluchu a rovnováhy, vyšetřování očí. 10. Funkce ozařovacích přístrojů a jejich využití. 11. Ukázka na klinickém pracovišti. 12. Diagnostika pomocí biochemických přístrojů. 13. Celkové shrnutí lékařské techniky. 14. Rezerva
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 24 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| disponovat základními znalostmi z elektrotechniky |
| disponovat základními znalostmi z mechaniky a fyziky |
| disponovat elementárními znalostmi z biologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| schopnost řešit jednoduché elektrické obvody |
| písemnou formou popsat a zpracovat výsledky měření (protokol) |
| podle návodu obsloužit jednoduchý lékařský přístroj |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit specifické požadavky na měřicí techniku v medicíně z hlediska bezpečnosti práce, životnosti a spolehlivosti, postavení technika v lékařské praxi |
| vysvětlit základní metody měření na živých organismech, principy snímačů a metod pro měření EKG, EEG, krevního tlaku, průtoku krve, sonografie, vyšetřování sluchu, měření teplot, rentgenometrie a tomografie |
| navrhnout způsob úpravy, zpracování a vyhodnocení signálů v časové a kmitočtové oblasti s využitím výpočetní techniky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sestavit specifické požadavky na měřicí techniku z hlediska bezpečnosti osob, životnosti a spolehlivosti zařízení |
| popsat základní principy snímačů využívaných v lékařské měřicí technice |
| popsat základní principy přístrojů využívaných v lékařské měřicí technice |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Laboratorní praktika, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Laboratorní praktika, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Laboratorní praktika, |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Lékař a technika.
-
www stránky dle doporučení vyučujícího.
-
Rozman, Jiří. Elektronické přístroje v lékařství. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1308-3.
|