Vyučující
|
-
Krčál Petr, Ing. Ph.D.
-
Hodeck Radovan, Ing.
-
Pawelec Lukáš, Ing. Ph.D.
-
Kunz Jindřich, Ing.
-
Bermann Petr, doc. Ing. Ph.D.
-
Minich Jan, Ing.
-
Švec Jiří, Ing.
-
Kašpárek Jaroslav, Ing.
-
Kailová Zdeňka, doc. Ing. Ph.D.
-
Cejnar Milan, Ing.
-
Holub Radim, Ing.
-
Bašus Jiří, Ing. Ph.D.
-
Campr Radek, Ing.
-
Krčka Juraj, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Prvotní seznámení s elektrotechnikou - přehled elektrotechnických oborů a ukázky jejich aplikací. 2) Základní pasivní elektrotechnické prvky (R, L, C), ideální, reálné, chování v obvodu 3) Stejnosměrný a střídavý obvod (amplituda, efektivní hodnota, frekvence), výkon, 3f soustava (zapojení Y/D) 4) Účinky elektrického proudu (tepelné, magnetické, silové) s ohledem na elektrické stroje -Lorentzova síla -Faradayův zákon (pohybové a transformační napětí) 5) Elektrické a magnetické obvody v silnoproudé elektrotechnice (základní úvahy, magnetické napětí, magn. obvod se vzduchovou mezerou) 6) Elektrické (pro vinutí) a magnetické obvody v silnoproudé elektrotechnice (použití v elektrických strojích, ztráty, skinefekt) 7) Transformátor: (fotky jako ukázky) 1f, základní topologie (elektrický a magnetický obvod), princip, praktické příklady využití, převod, invariance výkonů, štítek, účinnost, třífázové - základní rozložení ztrát 8) Principy vzniku a využití točivého magnetického pole (rotující magnet, 3f, 1f, kruhové, eliptické, vliv na moment, ztráty, ) 9) Asynchronní motor: (fotky jako ukázky) základní topologie a druhy (elektrický a magnetický obvod), princip (slovně), zapojení svorkovnice, praktické příklady využití, štítek, účinnost - základní rozložení ztrát 10) Synchronní stroje: (fotky jako ukázky) základní topologie (průmyslové a trakční, elektrický a magnetický obvod), princip (slovně), praktické příklady využití, štítek, účinnost - základní rozložení ztrát 11) Stejnosměrné stroje: (včetně univerzálního) základní topologie (elektrický a magnetický obvod), princip (slovně), praktické příklady využití, účel jednotlivých vinutí, účinnost - základní rozložení ztrát 12) Speciální stroje (fotky jako ukázky), malé motory, EC motory, stroje s PM 13) Speciální stroje (fotky jako ukázky), malé motory, EC motory, stroje s PM - pokračování 14) Přehled a historie výroby a rozvodu energie, vývoj elektroenergetiky, stěžejní osobnosti a události. Základní zařízení pro výrobu, přenos a spotřebu energie. 15) Základní energetické zdroje a využití přeměn energie - chemická, jaderná (štěpná + syntéza), mechanická (v různých formách), tepelná (geotermální, solární, ). 16) Denní diagram zatížení, popis, použití, nasazování zdrojů - z uživatelského hlediska, pro představu o časovém rozložení spotřeby elektrické energie 17) Tepelné děje a základní tepelné cykly s ohledem na výrobu elektrické energie. 18) Výroba elektrické a tepelné energie v tepelné elektrárně a vliv na životní prostředí. 19) Výroba elektrické energie v jaderné elektrárně a vliv na životní prostředí. 20) Výroba elektrické energie ve vodní elektrárně a vliv na životní prostředí. 21) Výroba elektrické energie v solární elektrárně a vliv na životní prostředí. 22) Výroba elektrické energie ve větrné elektrárně a vliv na životní prostředí. 23) Výroba energie pomocí dalších OZE a netradičních zdrojů energie (biomasa, geotermální, slapová, ) - udržitelná energetika. 24) Přenos a rozvod energie (teplo, elektrická energie) - venkovní vedení, kabely, stanice. 25) Druhy spotřeby (průmyslová, spotřeba v domácnostech, v budovách), vliv na životní prostředí, snižování energetické náročnosti. 26) Rekapitulace + diskuse
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 45 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
do jisté míry abstraktně uvažovat. |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat středoškolskou fyziku na oblast elektrotechniky |
formulovat vazby jednotlivých fyzikálních jevů v elektrotechnice |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v oblasti silnoproudé elektrotechniky, elektrických strojů a výroby a distribuce elektrické energie |
orientovat se v jednoduchých elektrických obvodech |
popsat princip činnosti elektrických strojů |
vysvětlit proces výroby a dodávky elektrické energie |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat ekologické údaje |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Dipak Sarkar. Thermal Power Plant: Design and Operation. Elsevier, 2015. ISBN 0128017554.
-
Duncan Richardson. Plant Equipment & Maintenance Engineering Handbook. McGraw Hill Professional, 2014. ISBN 0071809899.
-
Charles Kingsley, Stephen Umans, A Fitzgerald. Electric Machinery, 7th edition. Humanities & Social Sciences, 2013. ISBN 978-0073380469.
|