|
Vyučující
|
-
Janeček Josef, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Definice základních pojmů, charakter a povaha EU Pravomoci EU, přehled orgánů, Evropská rada Rada EU, Evropská komise Evropský parlament, eurovolby Evropský soudní dvůr a další orgány Čtyři základní svobody, jednotný trh, hospodářská a měnová unie Strukturální politika EU, zemědělská politika EU Společná obchodní politika, politika rozvojové spolupráce Společná zahraniční a bezpečnostní politika EU Další oblasti agendy EU Participace členských zemí na aktivitách EU Evropeizace politických systémů členských států EU Česká republika a Evropská unie
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat politické aktéry a jejich role v politickém systému |
| na základní úrovni charakterizovat pojmy soudobé politické teorie běžné v analýze politických institucí a procesů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
| samostatně interpretovat poznatky z různých oblastí politické vědy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat přístupové procesy nově přistupujících států |
| identifikovat klíčové mezníky ve vývoji evropské integrace |
| charakterizovat souvislosti mezi aktivitami Evropské unie a děním v rámci jednotlivých členských států |
| popsat institucionální systém Evropské unie |
| rozlišit nejvýznamnější oblasti evropské agendy |
| vysvětlit způsoby tvorby a uplatňování veřejných politik EU |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat evropeizaci národních politických a stranických systémů |
| kriticky zhodnotit roli jednotlivých členských států ve vývoji evropské integrace |
| na základě získaných znalostí komparovat přístup Evropské unie ke vztahům se světovými regiony a dalšími aktéry mezinárodních vztahů |
| samostatně identifikovat a třídit legislativní akty a veřejně-politické dokumenty EU upravující určitou oblast evropské integrace |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Cini, Michelle; Pérez-Solórzano Borragán, Nieves. European Union politics. 3rd ed. New York : Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-954863-7.
-
McCormick, John; Olsen, Jonathan. The European Union : politics and policies. 5th ed. Boulder : Westview Press, 2014. ISBN 978-0-8133-4898-8.
|