Lecturer(s)
|
-
Formánek Karel, prof. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. The relation between media, politics and propaganda 2. Politics, freedom of speech and censorship 3. Basic terms and concepts (propaganda, public diplomacy, cultural diplomacy, soft power etc.) and their various uses in democratic and non-democratic regimes 4. Totalitarian and authoritarian regimes - the relation between ideology, regime mentality and propaganda 5. Democracy, non-democracy and the cult of personality 6. Propaganda in non-democratic regimes I. - case studies of selected non-democratic regimes (Germany and Italy) 7. Propaganda in non-democratic regimes II. - case study of selected non-democratic regime (USSR) 8. Propaganda in non-democratic regimes III. - case study of selected non-democratic regime (Czechoslovakia) 9. Propaganda and regime change - dealing with the past and construction of national history as a part of propaganda 10. Public and cultural diplomacy in internal and international politics 11. Sport as an instrument of state diplomacy - theory and practical uses 12. Soft power - theory and practical uses
|
Learning activities and teaching methods
|
Seminar classes, Self-study of literature, Lecture
- Preparation for an examination (30-60)
- 50 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 65 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
klasifikovat typy médií a popsat jejich základní charakteristiky ve vztahu k politické sféře |
popsat v obecné rovině vztah mezi médii a politikou |
vysvětlit roli a funkci politických aktérů v demokratických režimech |
rozlišit politické aktéry v demokratických systémech |
Skills |
---|
na základě analýzy určit základní charakteristiky systému zprostředkování zájmů v konkrétní zemi |
kriticky zhodnotit konkrétní mediální výstup na základě znalosti žurnalistických stylů a žánrů |
analyzovat a kriticky interpretovat různé typy mediálních výstupů na základě znalosti parametrů mediálního prostředí |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
rozlišit propagandu jako nástroj v demokratických a nedemokratických režimech |
zhodnotit použití propagandistických nástrojů jednotlivými aktéry |
charakterizovat historický vývoj propagandy |
charakterizovat funkci propagandy pro politické režimy |
vysvětlit pojem propaganda a související koncepty |
vysvětlit vliv politické propagandy na formování a změny politických režimů a konstrukci národní identity |
Skills |
---|
samostatně porovnat využití propagandy v konkrétním demokratickém a nedemokratickém režimu |
na základě analýzy vybraného výstupu (filmu, publikace apod.) identifikovat formy politické propagandy |
samostatně diskutovat o propagandě vzhledem k tématům svobody slova a cenzury |
samostatně zvolit propagandistický nástroj za účelem naplnění stanoveného cíle |
za využití teoretických poznatků provést komparativní analýzu využití propagandy ve vybraných nedemokratických režimech |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Self-study of literature |
Lecture supplemented with a discussion |
Skills |
---|
Seminar |
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Formánková, Pavlína a Koura, Petr. Žádáme trest smrti! Propagandistická kampaň provázející proces s Miladou Horákovou a spol.. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009.
-
Kenez, Peter. The birth of the propaganda state : Soviet methods of mass mobilization, 1917-1929. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1985. ISBN 0-521-31398-8.
-
Melissen, Jan. The new public diplomacy : soft power in international relations. 1st pub. Houndmills : Palgrave Macmillan, 2005. ISBN 1-4039-4516-0.
-
Phillips, Edward. State of deception : the power of Nazi propaganda. Washington : United States Holocaust Memorial Museum, 2009. ISBN 978-0-89604-714-3.
-
Rosůlek, Přemysl a kol. Média a politika. Vybrané problémy. Plzeň: Západočeská univerzita., 2009.
-
Taylor, Philip M. Munitions of the mind : a history of propaganda from the ancient world to the present era. 3rd ed. Manchester : Manchester University Press, 2003. ISBN 978-0-7190-6767-9.
-
Tomalová, Eliška. Kulturní diplomacie: Francouzská zkušenost.. Praha: Ústav mezinárodních vztahů., 2008.
|