|
Vyučující
|
-
Bunda Karel, PhDr. Ph.D.
-
Musil Martin, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Dějiny výzkumu Přehled archeologických kultur období neolitu v ČR Domy a osady Pohřbívání Řemesla Náboženství a kult Významná naleziště, nové výzkumy Přednáška se soustřeďuje na podrobné seznámení s archeologickými prameny pro toto období: s kamennými a dalšími artefakty (štípané i hlazené nástroje včetně použitých materiálů a techniky výroby, ozdoby a keramika včetně její technologie a výzdoby). Pozornost se věnuje obydlím a rituálním projevům (příkopy, rondely, pohřební ritus, lidská i zvířecí plastika). Vykládá se systém získávání potravy (lov, chov domácích zvířat a pěstování plodin). Studentům se dostává základního poučení o společenských systémech a symbolizmu této doby, stručné jsou informace o indoevropském problému. Přednášky jsou založeny na archeologii České republiky s rozsáhlými exkurzy do širšího okolí. Část kurzu může proběhnout formou řízené samostatné práce studentů, která bude zaměřená na studium literatury a vyhotovení písemné práce
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 44 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Charakterizovat jednotlivá období pravěku |
| Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Porozumět vědecky strukturované přednášce |
| Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
| Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
| Využívat elektronické informační zdroje |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrne chronologii neolitu v Čechách a ve střední Evropě |
| Shrne problematiku archeologických pramenů a jejich významu pro poznání a rekonstrukci života v období neolitu v Čechách a částečně také v Evropě |
| Shrne problematiku dochovaných nemovitých památek sledovaného období |
| Vytvoří přehled hmotné kultury neolitu v Čechách |
| Nastíní sídelní strategii jednotlivých archeologických kultur |
| Uvede příklady symbolického chování člověka v neolitu a o jeho archeologicky uchopitelných projevů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Je schopen časově zařadit artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
| Je schopen funkčně interpretovat artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
| Je schopen kriticky hodnotit dostupné informace ke sledované problematice |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Neustupný, Evžen. Lidé v dějinách. Pravěk : pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-212-8.
-
Neústupný, Evžen; Neústupný, Jiří. Muzeum a věda. Praha : Národní muzeum, 1968.
-
Neustupný, Evžen. Téze o pravěku a učebnice pravěku. Archeologické rozhledy. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1996.
-
Neústupný, J. Pravěk Československa. Brno, 1986.
-
Pavlů, Ivan; Soudský, Ondřej; Zápotocká, Marie. Bylany : katalog. sekce A-díl 2, Text, výzkum 1953-1967. Praha : Archeologický ústav ČSAV, 1985.
-
Pleiner, Radomír. Pravěké dějiny Čech. Praha : Academia, 1978.
|