|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata: 1. Úvod do teorie v archeologii. 2. Základní terminologie a referenční rámce. 3. Kritické čtení a psaní odborných a vědeckých textů. 4. Problematika vytváření teoretických modelů. 5. Variabilita interpretačních přístupů. 6. Základy pojetí minulého lidského světa (artefakty, ekofakty, sociální instituce a kulturní texty). 7. Základní procesy utváření lidského světa (adaptace, specializace, komunikace, exprese). 8. Archeologie formální variability. 9. Archeologie prostorových struktur. 10. Archeologie a čas. 11. Základní paradigmata v archeologii (pojem paradigma, romantické, evoluční a kulturně historické paradigma). 12. Základní paradigmata v archeologii (procesuální a postprocesuální paradigma).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Porozumět vědecky strukturované přednášce |
| Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
| Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
| Využívat elektronické informační zdroje |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrnout základy současné archeologické teorie a metody |
| Shrnout problematiku základních principů kladení teoretických otázek a hypotéz |
| Shrnout problematiku vytváření teoretických modelů |
| Vysvětlit pojmy archeologické teorie a metody |
| Vysvětlit výstavbu archeologického modelu |
| Vysvětlit základní paradigmata v archeologii |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Je schopen specifického přístupu k artefaktovým, ekofaktovým a přírodním pramenům |
| Definovat prostorové vlastnosti artefaktů |
| Identifikovat struktury a událostí ve světě forem |
| Identifikovat struktury a událostí v prostoru |
| Kriticky hodnotit informace týkající se předmětu studia |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Eco,U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, 1996.
-
Kristiansen, Kristian. The discipline of archaeology. In: Cunliffe, B. - Gosden, Ch. - Joyce, R. A. (esd.), The Oxford handbook of archaeology. Oxford, 2009. ISBN 9780199271016.
-
Kuna, M. (ed.). Archeologie pravěkých Čech 1. Pravěký svět a jeho poznání.. Praha, 2007.
-
Květina, Petr; Řídký, Jaroslav,; Končelová, Markéta,; Burgert, Pavel,; Šumberová, Radka,; Pavlů, Ivan,; Brzobohatá, Hana,; Trojánková, Olga; Vavrečka, Petr,; Unger, Jiří. Minulost, kterou nikdo nezapsal. 2015. ISBN 978-80-7465-173-1.
-
Neustupný, Evžen. Teorie archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-244-8.
-
Paitlová, Jitka. Po cestách kritického myšlení. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-246-2933-9.
-
Podborský, Vladimír. Úvod do studia archeologie. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-210-7616-7.
-
Renfrew, Colin; Bahn, Paul G. Archaeology : theories methods and practice. London : Thames & Hudson, 2000. ISBN 0-500-28147-5.
-
Sklenář, Karel; Sklenářová, Zuzana. Biografický slovník českých, moravských a slezských archeologů a jejich spolupracovníků z příbuzných oborů. Praha : Libri, 2005. ISBN 80-7277-253-8.
|