Vyučující
|
-
Sklenka Jaroslav, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1 Význam a smysl studia industriální doby. Diskuse k základním pojmům: archeologie postmedievální, archeologie novověku, archeologie industriální, archeologie současnosti, archeologie modernity, modernizace, industrializace, průmyslová revoluce. Komentář k doporučené literatuře. 2 Nástin politického, hospodářského, společenského a kulturního vývoje českých zemí v době předindustriální. 3 Nástin politického, hospodářského, společenského a kulturního vývoje českých zemí v době industriální. 4 Nástin dějin techniky. 5 Srovnání vývoje industriální archeologie v Anglii a v českých zemích. 6 Možnosti a praktické aplikace industriální archeologie. Příklady z Anglie a Čech I. Krajina zemědělská. 7 Možnosti a praktické aplikace industriální archeologie. Příklady z Anglie a Čech II. Krajina vodních toků a vodních nádrží. 8 Možnosti a praktické aplikace industriální archeologie. Příklady z Anglie a Čech III. Krajina lesního hospodářství. 9 Možnosti a praktické aplikace industriální archeologie. Příklady z Anglie a Čech IV. Krajina nerostných surovin. 10 Možnosti a praktické aplikace industriální archeologie. Příklady z Anglie a Čech V. Krajina vojenská, krajina náboženská, krajina památníků a pamětních míst. 11 Možnosti a praktické aplikace industriální archeologie. Příklady z Anglie a Čech VI. Krajina městská. 12 Možnosti a praktické aplikace industriální archeologie. Příklady z Anglie a Čech VII. Krajina rekreační.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat a časově zařadit jednotlivá období novověku |
Shrnout význam archeologie pro poznání minulosti |
Vyjmenuje základní historické milníky novověku a doby moderní |
Odborné dovednosti |
---|
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrne politický, hospodářský, společenský a kulturní vývoj českých zemí v době předindustriální a industriální |
Shrne dosavadní vývoj a aktuální stav moderního archeologického studia doby industriální, resp. antropologií doby industriální |
Srovná vývoj oboru vývoje oboru v Anglii s pokusy s aplikací oboru v českých zemích |
Shrne principy moderní britské industriální archeologie včetně možností její aplikace v domácím prostředí s důrazem na studium hmotných pramenů |
Odborné dovednosti |
---|
Je schopen využít archeologických pramenů k řešení různých otázek týkajících se komunit industriální doby |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Efmertová, Marcela C. České země v letech 1848-1918 : dějiny českých zemí. 1. vyd. Praha : Libri, 1998. ISBN 80-85983-47-8.
-
Kárník, Zdeněk. České země v éře První republiky (1918-1938). Díl druhý, Československo a české země v krizi a v ohrožení (1930-1935) /. Praha, Libri, 2002.
-
Kárník, Zdeněk. České země v éře První republiky (1918-1938). Díl první, Vznik, budování a zlatá léta republiky (1918-1929). Praha : Libri, 2003. ISBN 80-7277-195-7.
-
Kárník, Zdeněk. České země v éře První republiky (1918-1938). Díl třetí, O přežití a o život (1936-1938) /. Praha, Libri, 2003.
-
Lněničková Jitka. České země v době předbřeznové 1792-1848. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-27-3.
|