|
Vyučující
|
-
Musil Martin, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Cvičení studenty důkladně seznámí s laboratorním ošetřením a zpracováním archeologických nálezů (zejm. čištění a mytí, lepení zlomků keramiky, rekonstrukce nádob a doplňování sádrou), jejich evidencí (evidenční čísla, laboratorní evidence, databáze), balení a ukládání. Samostatná pozornost bude věnována úvodu do konzervačních technik (konzervace dřeva, kovů, kůže, skla, textilu - návštěva specializovaného pracoviště). Cílem cvičení je naučit studenty samostatně zvládnout všechny laboratorní práce a postupy a vést laboratorní tým.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Je si vědom významu a výpovědního potenciálu movitých archeologických nálezů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
| Systematicky samostatně pracovat |
| Pracovat pod odborným vedením |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vyjmenuje možnosti a techniky laboratorního zpracování, ošetření a evidence archeologických nálezů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Je schopen organizace práce na laboratorním pracovišti při základním ošetření archeologických nálezů |
| Je schopen volby vhodných metod sloužících k bezpečné stabilizaci artefaktů z různých materiálů |
| Je schopen samostatně provádět evidenci archeologických nálezů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Laboratorní praktika, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Sejbal, J. Základy muzejní konzervace : muzeografické učební texty III. Brno : Moravské muzeum, 1989.
-
Šimčík, A. Preventivní konzervace. In: Restaurování a ochrana památek. Opava, 2002.
-
Watkinson, David; Neal, Virginia. First aid for finds. Hertford : Rescue, 1998. ISBN 1-871656-28-1.
|