Vyučující
|
-
Hrdý Jindřich, prof. PhDr. CSc., DSc.
|
Obsah předmětu
|
Pojetí člověka jako tvůrce (především artefaktů) - toto pojetí se klade do protikladu s chápáním lidské společnosti jako arény boje (boje o přežití, třídního boje apod.). Úloha tvoření vyplývá logicky z povahy archeologických pramenů, které jsou vesměs artefaktuální povahy. Obsah přednášky: úloha artefaktů při vzniku a reprodukci lidské společnosti, praktická funkce, společenský význam a symbolický smysl artefaktů. Protiklad komunity a společnosti a jeho význam pro pojetí ekonomie. Problém pokroku a směřovaných změn, příčiny změn ve společnosti. Teorie "boje o život" v pravěku. Tři výrazné aspekty archeologických pramenů: směna (ekonomika vůbec), válečnictví (společenské vztahy), ritus (ideologie); jejich prorůstání symbolickými systémy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy k archeologickým pramenům |
Shrnout specifické myšlenkové směry v evropské archeologii |
Odborné dovednosti |
---|
Je schopen kriticky pracovat s příslušnou odbornou literaturou |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrne základními momenty lidské společnosti, které vyplývají z pojetí člověka jako tvůrce, především tvůrce artefakt |
Shrne význam artefaktů při vzniku a reprodukci lidské společnosti; praktická funkce, společenský význam a symbolický smysl artefaktů |
Shrne protiklad komunity a společnosti a jeho význam pro pojetí ekonomie |
Definuje problém pokroku a směřovaných změn; příčiny změn ve společnosti; teorie "boje o život" v pravěku |
Popíše doklady směny (ekonomiky vůbec), válečnictví (společenské vztahy), ritu (ideologie) a symbolického chování na základě studia artefaktů |
Odborné dovednosti |
---|
Formuluje teorie o příčinách změn ve společnosti |
Je schopen definovat základní pojmy související s přednášenou problematikou |
Je schopen analyzovat úlohu artefaktů v lidské společnosti |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Bárta, Miroslav; Kovář, Martin. Civilizace a dějiny : historie světa pohledem dvaceti českých vědců. Praha : Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2301-8.
-
Hodder, Ian. Archeological theory today. 1st pub. Cambridge : Polity, 2001. ISBN 0-7456-2269-0.
-
Hodder, Ian. Entangled : an archaeology of the relationships between humans and things. Malden : John Wiley & Sons, 2012. ISBN 978-0-470-67212-9.
-
Komárek, Stanislav. Příroda a kultura : svět jevů a svět interpretací aneb Jak je to doopravdy. Praha : Vesmír, 2000. ISBN 80-85977-33-8.
-
Květina, Petr; Řídký, Jaroslav,; Končelová, Markéta,; Burgert, Pavel,; Šumberová, Radka,; Pavlů, Ivan,; Brzobohatá, Hana,; Trojánková, Olga; Vavrečka, Petr,; Unger, Jiří. Minulost, kterou nikdo nezapsal. 2015. ISBN 978-80-7465-173-1.
-
Neustupný, Evžen. Metoda archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-075-8.
-
Neustupný, Evžen. Teorie archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-244-8.
|