|
Vyučující
|
-
Kanis Jan, PhDr. Ph.D.
-
Bunda Karel, PhDr. Ph.D.
-
Matějka Milan, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Kurs je zaměřený na terénní archeologický výzkum odkryvem. Nabízí přehled přístupů a metod spojených s destruktivními terénními postupy. Hlavní tématické celky jsou následující: legislativní kontext, systémy evidence archeologických lokalit; vymezení destruktivního terénního výzkumu odkryvem (terénní analýza); příprava terénního projektu (předexkavační etapa); stratigrafické jednotky a stratigrafické vztahy; metody odkryvu a dokumentace; druhy lokalit a terénních situací; vyhodnocení terénního výzkumu (postexkavační etapa); nálezová zpráva; publikace terénního výzkumného projektu. Metoda dokumetace archeologických situací. Dvoudenní praxe v terénu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Přednáška s demonstrací, Cvičení, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 42 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 20 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 16 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Porozumět vědecky strukturované přednášce |
| Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
| Využívat elektronické informační zdroje |
| Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlí po teoretické stránce náležitosti terénního výzkumu odkryvem |
| Shrne problematiku deskripce jednotlivých stratigrafických jednotek a vytvoří jejich přehled |
| Shrne náležitosti terénní dokumentace a nálezové zprávy |
| Shrne problematiku datace a interpretace archeologických situací |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Je schopen rozlišit typy terénních situací |
| Je schopen navrhnout vhodnou metodu výzkumu různých typů archeologických situací |
| Je schopen navrhnout koncepci archeologického výzkumu v závislosti na jeho podmínkách a cílech |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Harris, Edward C. Principles of archaeological stratigraphy. London : Academic Press, 1997. ISBN 0-12-326651-3.
-
Kuna, Martin. Geografický informační systém a výzkum pravěké sídelní struktury. Macháček, Jiří (ed.), Počítačová podpora v archeologii. Brno Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1562-4.
-
Neustupný, Evžen. Metoda archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-075-8.
|