|
Vyučující
|
-
Dobrovský Michal, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní konverzační témata a písemný projev v syrském dialektu. Pozdravy, oslovení, zdvořilostní fráze, hovorové formy gramatických struktur jako osobní zájmena, přivlastňování, předložky, číslovky, tvoření otázek, časování sloves přítomného a minulého času a budoucího času v hovorové formě, slovosled hovorové věty, ukazovací zájmena, vyjádření slovesa "mít", barvy, datum, čas.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 55 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - chápat základní gramatické struktury spisovné arabštiny, ovládat slovesný systém - disponovat odpovídající slovní zásobou ve spisovné arabštině - být schopen porozumět a aktivně užít písemný projev ve spisovné arabštině |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - plánovat samostatně vlastní studium a učení - využívat efektivně moderní informační technologie - vyhledat potřebné informace k různým tématům v arabském jazyce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - schopnost vysvětlit adekvátnost použití pozdravů, oslovení a zdvořilostních frází v syrském dialektu - schopnost vysvětlit slovesný systém syrského dialektu v přítomném, minulém a budoucím čase - schopnost vysvětlit gramatické struktury syrského dialektu jako jsou osobní zájmena, přivlastňovací zájmena, předložky, číslovky, tvoření otázek, vysvětlit slovosled hovorové věty, ukazovací zájmena, vyjádření slovesa "mít", barvy, datum a čas |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - používat správně pozdravy, oslovení a adekvátní zdvořilostní fráze v syrském dialektu - používat jednoduchou slovní zásobu a základní konverzační věty a fráze v syrském dialektu - umět utvořit jednoduché jmenné i slovesné věty ve správném slovosledu - časovat správně syrská hovorová slovesa v přítomném a minulém čase a budoucím čase - správně tvořit otázky, umět použít vyjádření slovesa "mít", barvy, datum a čas |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| -dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinuje je a nese konečnou odpovědnost za jejich výsledky -plánovat, podporovat a řídit s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Aldrich, Matthew. Arabic voices 1 : authentic listening and reading practice in modern standard Arabic and colloquial dialects. 2014. ISBN 978-0-9858160-5-6.
-
Aldrich, Matthew. Levantine Arabic verbs : conjugation tables and grammar. 2017. ISBN 978-0-9986411-3-3.
-
Beyerl, Jan. Arabský slovník : nejužívanější výrazy všech hlavních dialektů i spisovné arabštiny s přílohami: mluvnice, konverzace (a 50 přísloví), rozdíly mezi dialekty, důležité informace. Vyd. 1. Praha : V ráji, 2000. ISBN 80-85894-74-2.
-
Chouairi, Rajaa; Alosh, Mahdi. Shou fi ma fi? : intermediate Levantine Arabic = Sh?u f?i m?a f?i?. 2011. ISBN 978-0-300-15391-0.
-
Khaled, Mariam; Aldrich, Matthew. Mido : in Levantine Arabic. 2017. ISBN 978-0-9986411-4-0.
|