Předmět: Antropologie judaismu

» Seznam fakult » FF » KBS
Název předmětu Antropologie judaismu
Kód předmětu KBS/AJY
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Potiron Jaroslava, doc. PhDr. CSc.
  • Jarcovjáková Jiřina, Mgr. Th.D.
Obsah předmětu
1. Postavení člověka v blízkovýchodním světě, kultura oblasti Kanaánu, důraz na plodnost, otázky života po smrti 2. Člověk, rodina, kmen a náboženství ve starověku, kmenové svazy (amfiktyonie) soustředěné okolo společné svatyně 3. Předizraelský monoteismus (atonismus, henoteismus kanaánských kmenů) 4. Vznik etického monoteismu, svatá písma a objev člověka jakožto individua a jeho odpovědnosti 5. Etika v učení proroků 6. Postavení člověka ve světě v podání rabínských autorit, svoboda, svatost, solidarita, odpovědnost, moderní interpretace u M. Bubera a E. Levinase. 7. Mystika, člověk jako mikrokosmos, vliv člověka na osud světa 8. Chasisidmus a objev radosti jakožto principu svatosti, devekut, cadik 9. Svátky: zemědělský původ, historizující příběh, rituál, komunita, komerce 10. Rodinné rituály, rituály přechodu, identita x asimilace 11. Judaismus po šoa, hledání smyslu, dobro a zlo, theodicea 12. Judaismus jako moderní světové náboženství a jeho dialog s jinými kulturami 13. Židé v moderní době: menšina náboženská, národnostní, nebo společenství osudu? 14. Vztah k judaismu: od teologického pohledu k pohledu národnostnímu 15. Proměnlivý a strukturovaný vztah k židovské pravlasti (Palestině) a k židovskému státu 16. Role vzpomínání v judaismu jako základ pro vznik moderních židovských dějin 17. Židovská rodina v pojetí tradičního judaismu a v moderní době. Problém křesťansko-židovských sňatků. 18. Tradiční a moderní židovský model výchovy a vzdělávání 19. Moderní židovská národní škola 20. Tradiční židovská svátečnost a její proměny v moderní a postmoderní době 21. Židovská kuchyně: tradice, modernizace a (in)tolerance 22. Hospodářský potenciál Židů v moderní době: od tradičních zaměstnání k pionýrům ekonomického rozvoje

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 38 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- identifikovat a popsat důležité události a procesy dějin židovského národa - popsat základní prvky judaismu a tradic v jeho rámci
Odborné dovednosti
- pracovat samostatně s relevantními studijními materiály - využívat efektivně moderní informační technologie - vyhledávat relevantní odborné zdroje, hodnotit kriticky jejich kvalitu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- interpretovat z antropologické perspektivy postavení člověka v judaismu - identifikovat a v kontextu vysvětlit důležité etické principy a hodnotový systém judaismu - zařadit judaismus jakožto dějinný, kulturní a náboženský fenomén do lidské kultury. - charakterizovat významné rysy judaismu, jeho různá specifika - identifikovat různé formy současného žitého judaismu
Odborné dovednosti
- napsat odborný text, přednést přednášku na relevantní téma z daného rámce - odhalovat na základě znalosti etnocentrické a esencialistické výpovědi o judaismu - řešit samostatně zadání v rámci tématu současných forem judaismu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Lancaster, Brian. Judaismus. Praha : Ikar, 2000. ISBN 80-7202-704-2.
  • Newman, Ja'akov; Sivan, Gavri'el; Nosek, Bedřich; Ziss, Daniel; Pavlát, Leo. Judaismus od A do Z : slovník pojmů a termínů. Praha : Sefer, 1992. ISBN 80-900895-3-4.
  • Pěkný, Tomáš. Historie Židů : v Čechách a na Moravě. Praha : Sefer, 2001. ISBN 80-85924-33-1.
  • Putík, Alexandr; Sixtová, Olga. Dějiny Židů v Čechách a na Moravě. I, Od počátků po emancipaci : [Maiselova synagoga. Praha : Židovské muzeum v Praze, 2005. ISBN 80-86889-00-9.
  • Sadek, Vladimír. Židé - dějiny a kultura. Praha : Židovské muzeum, 1997. ISBN 80-85608-17-0.
  • Stern, Marc. Svátky v životě židů : vzpomínání, slavení, vyprávění. Praha : Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-551-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr