Vyučující
|
-
Potiron Jaroslava, doc. PhDr. CSc.
-
Jarcovjáková Jiřina, Mgr. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Postavení člověka v blízkovýchodním světě, kultura oblasti Kanaánu, důraz na plodnost, otázky života po smrti 2. Člověk, rodina, kmen a náboženství ve starověku, kmenové svazy (amfiktyonie) soustředěné okolo společné svatyně 3. Předizraelský monoteismus (atonismus, henoteismus kanaánských kmenů) 4. Vznik etického monoteismu, svatá písma a objev člověka jakožto individua a jeho odpovědnosti 5. Etika v učení proroků 6. Postavení člověka ve světě v podání rabínských autorit, svoboda, svatost, solidarita, odpovědnost, moderní interpretace u M. Bubera a E. Levinase. 7. Mystika, člověk jako mikrokosmos, vliv člověka na osud světa 8. Chasisidmus a objev radosti jakožto principu svatosti, devekut, cadik 9. Svátky: zemědělský původ, historizující příběh, rituál, komunita, komerce 10. Rodinné rituály, rituály přechodu, identita x asimilace 11. Judaismus po šoa, hledání smyslu, dobro a zlo, theodicea 12. Judaismus jako moderní světové náboženství a jeho dialog s jinými kulturami 13. Židé v moderní době: menšina náboženská, národnostní, nebo společenství osudu? 14. Vztah k judaismu: od teologického pohledu k pohledu národnostnímu 15. Proměnlivý a strukturovaný vztah k židovské pravlasti (Palestině) a k židovskému státu 16. Role vzpomínání v judaismu jako základ pro vznik moderních židovských dějin 17. Židovská rodina v pojetí tradičního judaismu a v moderní době. Problém křesťansko-židovských sňatků. 18. Tradiční a moderní židovský model výchovy a vzdělávání 19. Moderní židovská národní škola 20. Tradiční židovská svátečnost a její proměny v moderní a postmoderní době 21. Židovská kuchyně: tradice, modernizace a (in)tolerance 22. Hospodářský potenciál Židů v moderní době: od tradičních zaměstnání k pionýrům ekonomického rozvoje
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 38 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- identifikovat a popsat důležité události a procesy dějin židovského národa - popsat základní prvky judaismu a tradic v jeho rámci |
Odborné dovednosti |
---|
- pracovat samostatně s relevantními studijními materiály - využívat efektivně moderní informační technologie - vyhledávat relevantní odborné zdroje, hodnotit kriticky jejich kvalitu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- interpretovat z antropologické perspektivy postavení člověka v judaismu - identifikovat a v kontextu vysvětlit důležité etické principy a hodnotový systém judaismu - zařadit judaismus jakožto dějinný, kulturní a náboženský fenomén do lidské kultury. - charakterizovat významné rysy judaismu, jeho různá specifika - identifikovat různé formy současného žitého judaismu |
Odborné dovednosti |
---|
- napsat odborný text, přednést přednášku na relevantní téma z daného rámce - odhalovat na základě znalosti etnocentrické a esencialistické výpovědi o judaismu - řešit samostatně zadání v rámci tématu současných forem judaismu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Lancaster, Brian. Judaismus. Praha : Ikar, 2000. ISBN 80-7202-704-2.
-
Newman, Ja'akov; Sivan, Gavri'el; Nosek, Bedřich; Ziss, Daniel; Pavlát, Leo. Judaismus od A do Z : slovník pojmů a termínů. Praha : Sefer, 1992. ISBN 80-900895-3-4.
-
Pěkný, Tomáš. Historie Židů : v Čechách a na Moravě. Praha : Sefer, 2001. ISBN 80-85924-33-1.
-
Putík, Alexandr; Sixtová, Olga. Dějiny Židů v Čechách a na Moravě. I, Od počátků po emancipaci : [Maiselova synagoga. Praha : Židovské muzeum v Praze, 2005. ISBN 80-86889-00-9.
-
Sadek, Vladimír. Židé - dějiny a kultura. Praha : Židovské muzeum, 1997. ISBN 80-85608-17-0.
-
Stern, Marc. Svátky v životě židů : vzpomínání, slavení, vyprávění. Praha : Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-551-8.
|