Vyučující
|
-
Šedina Oto, Mgr.
-
Průcha Martin, Mgr. Ph.D.
-
Běhounek Jan, doc. PhDr. Ph.D.
-
Procházka Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Kolonialismus a post-kolonialismus na Blízkém východě a v severní Africe 1 2. Kolonialismus a post-kolonialismus na Blízkém východě a v severní Africe 2 3. Dějiny a teorie sionismu 4. Izraelsko-palestinský konflikt 5. Současné dějiny Izraele 6. Současné dějiny Turecka 7. Současné dějiny Sýrie 8. Současné dějiny Egypta 9. Současné dějiny Libye 10. Současné dějiny Tuniska 11. Současné dějiny Alžírska 12. Současné dějiny Maroka
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 47 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- identifikovat a vysvětlit důležité události, procesy a trendy v dějinách Blízkého východu a severní Afriky od starověku do 21. století - charakterizovat tři nejdůležitější monoteismy - určit a charakterizovat důležité postavy islámského myšlení do 21. století - určit související odbornou literaturu |
Odborné dovednosti |
---|
- definovat a interpretovat všechny podstatné pojmy související s náboženstvím islámu - vystihnout podstatné vývojové trendy v islámských dějinách - pracovat samostatně s odbornou literaturou - čerpat informace ze současných informačních zdrojů ,orientovat se v dostupné odborné literatuře a kriticky ji hodnotit a využívat - využívat efektivně moderní informační technologie - používat anglický jazyk slovem i písmem |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětit specifické historické epochy a rozeznávat příčiny a důsledky kolonialismu v historickém kontextu a širší společenskovědní perspektivě - určit a vysvětlit podstatné procesy související se vztahem především islámu a fungování blízkovýchodních společností - vyjmenovat v tomto rámci důležité postavy, hnutí, události, koncepty a podobně a charakterizovat jejich význam - vyjmenovat a charakterizovat důležitá související odborná díla a především prameny - vyložit dějiny dotčených zemí arabského východu a severní Afriky s hlavním důrazem na 21. století - identifikovat specifika jednotlivých zemí, jejich pozici v regionu i v širších mezinárodních vztazích - určit a vysvětlit metody či přístupy ke zkoumání současných blízkovýchodních společností |
Odborné dovednosti |
---|
- diskutovat fundovaně o nejnovějších dějinách Blízkého východu a severní Afriky, pro své názory či závěry nacházet oporu v kriticky a analyticky využitých odborných zdrojích a pramenech - vystihnout, vysvětlit a problematizovat zjištění o historických trendech, transformačních procesech v blízkovýchodních společnostech po II. světové válce až do současnosti - vysvětlit a používat konkrétní teoretické rámce pro výklad současných blízkovýchodních společenských jevů - rozebírat fundovaně jednotlivé probrané diskurzy - analyzovat a kriticky používat související prameny a odbornou literaturu - argumentovat samostatně podloženě v diskusi o dotčených tématech - porovnávat užitečnost či adekvátnost různých teoretických přístupů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Čejka, Marek. Izrael a Palestina : minulost, současnost a směřování blízkovýchodního konfliktu. Brno : Centrum strategických studií, 2005. ISBN 80-903333-9-7.
-
Gombár, Eduard. Dramatický půlměsíc : Sýrie, Libye a Irán v procesu transformace. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0370-5.
-
Kropáček, L. Islámský fundamentalismus. Praha, Vyšehrad, 1996.
-
Kropáček, Luboš. Blízký východ na přelomu tisíciletí : dynamika přeměn v muslimském sousedství Evropy. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-298-5.
-
Lewis, Bernard. Dějiny Blízkého východu. Praha : Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-191-3.
-
Schulze, Reinhard. Dějiny islámského světa ve 20. století. Brno : Atlantis, 2007. ISBN 978-80-7108-284-2.
|