Vyučující
|
-
Běhounek Jan, doc. PhDr. Ph.D.
-
Chládková Andrea, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sunnitsko-šíitské regionální soupeření 2. Vztahy Arabského poloostrova a Afrického rohu 3. Současné dějiny Íránu 4. Současné dějiny Iráku 5. Současné dějiny Libanonu 6. Současné dějiny Saúdské Arábie 7. Současné dějiny Bahrajnu a Ománu 8. Současné dějiny Kataru, Kuvajtu, UAE 9. Současné dějiny Jemenu 10. Současné dějiny Súdánu 11. Současné dějiny Somálska a Etiopie 12. Současné dějiny států Sahelu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 47 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- identifikovat a vysvětlit důležité události, procesy a trendy v dějinách Blízkého východu a severní Afriky od starověku do 21. století - charakterizovat tři nejdůležitější monoteismy - určit a charakterizovat důležité postavy islámského myšlení do 21. století - určit související odbornou literaturu |
Odborné dovednosti |
---|
- definovat a interpretovat všechny podstatné pojmy související s náboženstvím islámu - vystihnout podstatné vývojové trendy v islámských dějinách - pracovat samostatně s odbornou literaturou - čerpat informace ze současných informačních zdrojů ,orientovat se v dostupné odborné literatuře a kriticky ji hodnotit a využívat - využívat efektivně moderní informační technologie - používat anglický jazyk slovem i písmem |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit podstatné procesy a širší souvislosti historických událostí a dějů, zejména pak v problematice sunnitsko-šíitského soupeření, v problematice ropného hospodářství a ve vztazích zemí Arabského poloostrova k Africkému rohu - pojednat dějiny dotčených zemí Perského zálivu, Arabského poloostrova a severovýchodní Afriky s hlavním důrazem na 21. století - identifikovat specifika jednotlivých zemí, jejich pozici v regionu i v širších mezinárodních vztazích - interpretovat roli náboženství v současných blízkovýchodních společnostech, analyzovat průběh demokratizace regionu a podobně - určit a vysvětlit různé metody či přístupy ke zkoumání současných blízkovýchodních společností |
Odborné dovednosti |
---|
- diskutovat fundovaně o nejnovějších dějinách Blízkého východu a severní Afriky, pro své názory či závěry nacházet oporu v kriticky a analyticky využitých odborných zdrojích a pramenech - vystihnout, vysvětlit a problematizovat zjištění o historických trendech, transformačních procesech v blízkovýchodních společnostech po II. světové válce až do současnosti - vysvětlit a používat konkrétní teoretické rámce pro výklad současných blízkovýchodních společenských jevů - rozebírat fundovaně jednotlivé probrané diskurzy - analyzovat a kriticky používat související prameny a odbornou literaturu - argumentovat v diskusi samostatně podloženě o dotčených tématech - porovnávat užitečnost či adekvátnost různých teoretických přístupů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Abir, Mordechai. Ethiopia and the Red Sea..
-
Axworthy, Michael; Kříhová, Zuzana. Dějiny Íránu : říše ducha - od Zarathuštry po současnost. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014. ISBN 978-80-7422-352-5.
-
Farouk-Sluglett, Marion; Sluglett, Peter. Irák od roku 1958 : od revoluce k diktatuře. Praha : Volvox Globator, 2003. ISBN 80-7207-500-4.
-
Kropáček, Luboš. Blízký východ na přelomu tisíciletí : dynamika přeměn v muslimském sousedství Evropy. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-298-5.
-
Mabon, Simon. Saudi Arabia and Iran: soft power rivalry in the Middle East. 2016. ISBN 978-1-78453-466-0.
-
Schulze, Reinhard. Dějiny islámského světa ve 20. století. Brno : Atlantis, 2007. ISBN 978-80-7108-284-2.
-
Young, Crawford. The postcolonial state in Africa fifty years of independence, 1960-2010. Madison : The University of Wisconsin Press, c2012, 2012. ISBN 978-0-299-29143-3.
|