Vyučující
|
-
Chládková Andrea, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Geografie Perského zálivu, územní spory, historický přehled 2. Sunnitsko-šíitské regionální soupeření 3. Sektářství na Blízkém východě 4. Současné dějiny Íránu 5. Současné dějiny Iráku 6. Současné dějiny Libanonu 7. Charakteristika rentiérských ropných monarchií 8. Současné dějiny Saúdské Arábie 9. Současné dějiny Kataru 10. Současné dějiny Bahrajnu 11. Současné dějiny Kuvajtu 12. Současné dějiny Spojených arabských emirátů 13. Současné dějiny Ománu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 57 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- identifikovat a vysvětlit důležité události, procesy a trendy v dějinách Blízkého východu a severní Afriky od starověku do 21. století - charakterizovat tři nejdůležitější monoteismy - určit a charakterizovat důležité postavy islámského myšlení do 21. století - určit související odbornou literaturu |
Odborné dovednosti |
---|
- definovat a interpretovat všechny podstatné pojmy související s náboženstvím islámu - vystihnout podstatné vývojové trendy v islámských dějinách - pracovat samostatně s odbornou literaturou - čerpat informace ze současných informačních zdrojů ,orientovat se v dostupné odborné literatuře a kriticky ji hodnotit a využívat - využívat efektivně moderní informační technologie - používat anglický jazyk slovem i písmem |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit podstatné procesy a širší souvislosti historických událostí a dějů, zejména pak v problematice sunnitsko-šíitského soupeření a v problematice ropného hospodářství - pojednat dějiny dotčených zemí Perského zálivu a Arabského poloostrova a Libanonu s hlavním důrazem na 21. století - identifikovat specifika jednotlivých zemí, jejich pozici v regionu i v širších mezinárodních vztazích - interpretovat roli náboženství v současných blízkovýchodních společnostech, analyzovat průběh demokratizace regionu a podobně - určit a vysvětlit různé metody či přístupy ke zkoumání současných blízkovýchodních společností |
Odborné dovednosti |
---|
- diskutovat fundovaně o nejnovějších dějinách Blízkého východu, pro své názory či závěry nacházet oporu v kriticky a analyticky využitých odborných zdrojích a pramenech - vystihnout, vysvětlit a problematizovat zjištění o historických trendech, transformačních procesech v blízkovýchodních společnostech po II. světové válce až do současnosti - vysvětlit a používat konkrétní teoretické rámce pro výklad současných blízkovýchodních společenských jevů - rozebírat fundovaně jednotlivé probrané diskurzy - analyzovat a kriticky používat související prameny a odbornou literaturu - argumentovat v diskusi samostatně podloženě o dotčených tématech - porovnávat užitečnost či adekvátnost různých teoretických přístupů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Abir, Mordechai. Ethiopia and the Red Sea..
-
Axworthy, Michael; Kříhová, Zuzana. Dějiny Íránu : říše ducha - od Zarathuštry po současnost. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014. ISBN 978-80-7422-352-5.
-
Farouk-Sluglett, Marion; Sluglett, Peter. Irák od roku 1958 : od revoluce k diktatuře. Praha : Volvox Globator, 2003. ISBN 80-7207-500-4.
-
Kropáček, Luboš. Blízký východ na přelomu tisíciletí : dynamika přeměn v muslimském sousedství Evropy. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-298-5.
-
Křížek, Daniel; Tarant, Zbyněk. Arabské jaro - příčiny, průběh, důsledky. II. díl, Sýrie a Arabský poloostrov. V Plzni : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0441-4.
-
Mabon, Simon. Saudi Arabia and Iran: soft power rivalry in the Middle East. 2016. ISBN 978-1-78453-466-0.
-
Schulze, Reinhard. Dějiny islámského světa ve 20. století. Brno : Atlantis, 2007. ISBN 978-80-7108-284-2.
|