Vyučující
|
-
Knížková Ludmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Vznik islámu, raná islámská expanze 2) Období umajjovského chalífátu 3) Období abbásovského chalífátu 4) období fátimovské a ajjúbovské dynastie 5) Křížové výpravy a křesťanské státy 6) Období Seldžuků 7) Mongolský vpád na Blízký východ 8) Období Ílchánů, Timurovců 9) Období mamlúcké dynastie 1 10) Období mamlúcké dynastie 2 11) Dějiny Maghrebu 12) Dějiny al-Andalusu 1 13) Dějiny al-Andalusu 2
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 13 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- identifikovat a charakterizovat důležité události, procesy a trendy ve starověkých dějinách Blízkého východu - určit a charakterizovat všechna důležitá období, dynastie, kulturní trendy a podobně - orientovat se v obecných světových dějinách |
Odborné dovednosti |
---|
- pracovat samostatně s odbornými zdroji - využívat moderní informační technologie - určit relevantní odborné zdroje |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyjmenuje a v širším kontextu popisuje jednotlivé dějinné události i širší historické procesy v rámci regionu - identifikuje zásadní historické mezníky v daném období (7. až 14. století) a vysvětlí jejich význam - vystihne specifika jednotlivých dějinných období, vlád, států atd. - disponuje ucelenou představou o historii regionu v daném období a všech stěžejních souvislostech. |
Odborné dovednosti |
---|
- interpretuje význam konkrétních událostí a charakteristik pro vývoj v regionu - určí relevanci souvisejících odborných zdrojů - samostatně studuje vybrané problémy s pomocí relevantní literatury - používá české i anglické odborné zdroje |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Cook Michael et al. (eds.). The new Cambridge History of Islam. 6 Volume Set.. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
-
Hourani, Albert. A history of the Arab peoples. London : Faber and Faber, 2005. ISBN 0-571-22664-7.
-
Lapidus, I. M. A History of Islamic Societies. New York, 2002.
-
Lewis, Bernadr. Děliny Blízkého východu. Praha, 1996.
-
Veselý, R. Přehled politických a kulturních dějin islámských zemí od vzniku islámu do konce osmnáctého století. Praha, 1991.
-
Veselý, Rudolf. Dějiny arabských zemí. Praha : Ústav pro učitelské vzdělání na UK, 1972.
|