|
Vyučující
|
-
Matasová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Islám a teorie státu v historii 2. Islám a moderní teorie chalífátu a islámského státu 3. Islám a demokracie 4. Islámské právo - výzvy současnosti 5. Islámské právo - transformace základních zdrojů a metod 6. Islámské právo - současná transformace ve fiqhu 7. Islámské právo - mezinárodní právo a situace v nemuslimských zemích 8. Islám a lidská práva 9. Islám a práva menšin 10. Islám a práva a postavení žen 11. Islámská ekonomie 1 12. Islámská ekonomie 2 13. Liberální islám
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 18 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - popsat dějiny islámu - charakterizovat vývoj islámského myšlení od středověku do 20. století, vyjmenovat různé teologické a právní školy, identifikovat hlavní témata i různé související přístupy a argumentace - jmenovat a charakterizovat důležité před moderní postavy islámského myšlení a jejich díla - charakterizovat náboženské scény v jednotlivých blízkovýchodních zemích, objasnit význam různých islámských myslitelů mimo region - vysvětlit vztah mezi náboženstvím a politicko-společenským životem v regionu - jmenovat základní koncepty islámského práva |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - identifikovat a na základě pramenných textů interpretovat rozdíly v přístupech, programech či poselstvích různých duchovních, myslitelů či organizací - využívat pro svou interpretaci a argumentaci prameny i související odbornou literaturu - zhodnotit užitečnost či relevanci různých teoretických přístupů ke zkoumání současné islámské náboženské scény na Blízkém východě - využívat efektivně moderní informační technologie - používat anglický jazyk slovem i písmem |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vyjmenovat nejvýznamnější postavy islámského myšlení ve 20. a 21. století, vystihnout jejich stěžejní postoje, přístupy a argumenty - pojmenovat a charakterizovat na základě analýzy primárních textů hlavní myšlenkové proudy v současném islámu, vysvětlit souvislosti mezi nimi - vysvětlit různé přístupy islámských myslitelů či aktivistů k důležitým konceptům, ideologiím, společenským problémům, včetně související terminologie a konkrétní argumentace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - diskutovat na aktuální témata související s rolemi islámu v blízkovýchodních společnostech - využívat kriticky analyzované relevantní prameny a odborné zdroje na podporu svých závěrů či argumentů - interpretovat rozdíly mezi "islámským" a "západním" výkladem konkrétních pojmů či ideologických systémů - diskutovat o teoretických a metodologických rámcích pro bádání v daných tematických oblastech |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Prezentace práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Demonstrace dovedností, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Belkeziz, A. The State in Contemporary Islamic Thought: A Historical Survey of the Major Political Thinkers of the Modern Era. London: I.B.Tauris, 2009.
-
Hallaq, Wael B. Sharí'a : theory, practice, transformations. Cambridge : Cambridge University Press, 2009. ISBN 978-0-521-67874-2.
-
Mernissi, F. Islam and Democracy: Fear of the Modern World with New Introduction. Basic Books, 2002.
-
Na'im, 'Abd All?h Ahmad. Toward an Islamic reformation : civil liberties, human rights, and international law. 1996. ISBN 978-0-8156-2706-7.
-
Pelikán, P. Sunna, pramen islámského práva. Praha, Právnická fakulta UK v Praze, 1997.
-
Weberová Babulíková, Gabriela. Islámská ekonomie a bankovnictví. Praha : Dar Ibn Rushd, 2001. ISBN 80-86149-33-1.
|