Vyučující
|
-
Jarcovjáková Jiřina, Mgr. Th.D.
-
Potiron Jaroslava, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1) Evropa ? osvícenský racionalismus ? judaismus ? Židé. Mendelssohn, Spinoza. 2) Marie Terezie a Židé. Reformy Josefa II. Systemální patent. Antijudaismus. Reforma judaismu. Počátky asimilace. 2) Rok 1848/1849 a Židé v Evropě. Karel Havlíček Borovský a Židé v českých zemích. 3) Dovršení zrovnoprávnění Židů v Rakousku a jeho ohlas ve většinovém a v židovském světě. 4) Od antijudaismu k modernímu antisemitismu v Evropě a v českých zemích. Filosemitismus v Evropě a v českých zemích. Rituální vražda v Evropě. Oživení jezuitské legendy o Šimonu Abelesovi. 5) Integrace, asimilace a proměny vztahu k judaismu v českých zemích do vzniku Československé republiky I. 6) Integrace, asimilace a proměny vztahu k judaismu v českých zemích do vzniku Československé republiky II. 7) Kolébky sionismu v Evropě, jeho vztah k judaismu. Sionismus v českých zemích. 8) První světová válka, vznik národních států v Evropě a Židé. 9) Českožidovské hnutí v první republice v kontextu evropských asimilantských hnutí I. 10) Sionistické hnutí v první republice v kontextu světového národněžidovského hnutí I. 11) Českožidovské hnutí v první republice v kontextu evropských asimilantských hnutí II. 12) Sionistické hnutí v první republice v kontextu světového národněžidovského hnutí II. 13) Rozpad židovského života v Německu, Rakousku a Československu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 6 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- disponovat odbornými znalostmi v rozsahu požadovaném v rámci kurzu Judaismus a Židé od středověku 1 (KBS/J1X) - popsat nejdůležitější události, místa a osobnosti středověkých dějin Židů - uvést středověké dějiny Židů do celkového kontextu historie Evropy a Blízkého východu |
Odborné dovednosti |
---|
- disponovat odbornými dovednostmi v rozsahu požadovaném v rámci kurzu Judaismus a Židé od středověku 1 (KBS/J1X) - provádět samostudium na základě vlastního kritického výběru relevantních odborných zdrojů - využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat nejdůležitější události, místa a osobnosti novověkých dějin Židů - uvést tyto dějiny do celkového kontextu historie Evropy a Blízkého východu - vysvětlit reformy judaismu, racionalismus, haskalu, liberální a konzervativní hnutí - charakterizovat východoevropské chasidy - definovat antijudaismus a antisemitismus aféra |
Odborné dovednosti |
---|
- hodnotit význam reforem judaismu pro židovský národ - interpretovat vztah mezi antijudaismem a antisemitismem - provádět samostudium v rámci dané tematiky na základě vlastního kritického výběru relevantních odborných zdrojů - využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Buber, Martin. Chasidská vyprávění. Praha : ÚCN, 1990. ISBN 80-7017-072-7.
-
Buber, Martin. Já a ty. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-7198-042-1.
-
Hayoun, Maurice-Ruben. Židovské osvícenství mezi Córdobou a Berlínem. II. Praha : Volvox Globator, 2000. ISBN 80-7207-359-1.
-
Hayoun, Maurice-Ruben. Židovské osvícenství mezi Córdobou a Berlínem. I. Praha : Volvox Globator, 1998. ISBN 80-7207-203-X.
-
Hemelík, M. Spinoza. Život filozofa. Olomouc, 1996.
-
Scholem, G. Davidova hvězda. Praha, 1996.
-
Tydlitátová, V. Židé v Putinově stínu. Antisemitismus v české prokremelské propagandě.. Plzeň, 2017.
|