|
Vyučující
|
-
Chromjaková Miroslava, Mgr. Th.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1) Jazyková situace v Mezopotámii; vztah akkadštiny a sumerštiny; hlavní rysy gramatické struktury akkadštiny, její místo v rámci semitské jazykové rodiny; periodisace vývoje akkadštiny; základní informační zdroje pro studium akkadštiny 2) Hlavní skupiny písemných pramenů v akkadštině (nápisy, hospodářské a administrativní texty, právní texty, korespondence, odborné texty, mýty, eposy) 3) Úvod do klínového písma; typy grafémů (logogramy a sylabogramy); monumentální a kursivní písmo 4) Úvod do akkadského hláskosloví; vokály a konsonanty; přehled hláskových změn; možnosti rekonstrukce akkadské fonologie 5) Přehled slovních druhů v akkadštině; kořen a kmen; základní principy akkadské morfologie 6) Substantiva a jejich flexe; gramatická kategorie rodu 7) Substantiva a jejich flexe; gramatická kategorie čísla 8) Substantiva a jejich flexe; gramatická kategorie pádu 9) Status rectus a status constructus; jejich tvoření a použití 10) Adjektiva a jejich flexe; gramatická kategorie rodu 11) Adjektiva a jejich flexe; gramatická kategorie čísla 12) Adjektiva a jejich flexe; gramatická kategorie pádu 13) Vztah substantiv a adjektiv
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 31 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - identifikovat všechny větné členy - vysvětlit gramatické termíny - provézt rozbor psaného českého textu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - plánovat samostatně vlastního studium a učení - využívat efektivně moderní informační technologie |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - identifikovat dostupné informační zdroje pro studium akkadštiny - určit základní zkratky a terminologii používanou v odborné literatuře - přečíst a přeložit slova a krátké věty v akkadském jazyce - určit pravidla pro zápis a použít klínového písma - popsat základní sadu znaků monumentálního písma - určit pravidla flexe substantiv a adjektiv |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - používat základní sadu znaků monumentálního písma - přečíst a přeložit slova a krátké věty v akkadském jazyce - používat flexi substantiv a adjektiv - pracovat samostatně s dostupnou odbornou literaturou |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
-. The Assyrian Dictionary. Chicago: The Oriental Institute, 1956. ISBN 0-918986-05-2.
-
Black, Jeremy; George, Andrew; Postgate, Nicholas. A concise dictionary of Akkadian. Wiesbaden : Harrassowitz Verlag, 2000. ISBN 3-447-04264-8.
-
Huehnergard, John. A Grammar of Akkadian (Harvard Semitic Studies, 45). Winona Lake, Indiana: Eisenbrauns, 2011. ISBN 978-1-57506-941-8.
-
Nováková, Nea; Pecha, Lukáš; Rahman, Furat. Základy starobabylonštiny. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-997-9.
-
Zemánek, Petr ? Vavroušek, Petr ? Čech, Pavel ? Bičovský, Jan ? Rychtařík, Marek. Jazyky starého Orientu. Praha: Universita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7308-312-0.
|