Vyučující
|
-
Chládková Andrea, Mgr. Ph.D.
-
Hauserová Lenka, doc. M.A., Ph.D.
-
Knížková Ludmila, Mgr. Ph.D.
-
Horalík Václav, PhDr.
-
Procházka Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Terminologický úvod 2. Etnické skupiny 3. Náboženské skupiny 4. Jazyky 5. Kmeny 6. Příbuzenské systémy 7. Manželství a typy rodiny 8. Sociální diferenciace - věk, pohlaví, třídy 9. Rituály 10. Autority 11. Náboženství, státní moc, politika 12. Město a venkov, urbánní antropologie 13. Globalizace, transnacionalismus, internet
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 45 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyložit dějiny Blízkého východu od starověku do začátku dvacátého století - charakterizovat vývoj tří regionálních monoteismů - vyjmenovat hlavní prvky nejdůležitějších náboženských tradice regionu - určit a vysvětlit klíčové pojmy a teoretické přístupy sociální a kulturní antropologie/sociologie s ohledem na studium kultury |
Odborné dovednosti |
---|
- pracovat samostatně a kriticky s odbornými zdroji - studovat samostatně vybraný problém - posuzovat relevanci dostupných zdrojů - používat relevantní sociálněvědní terminologii |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- charakterizovat z příslušné oborové perspektivy různé regionální kulturní jevy, prvky, systémy - popsat etnickou, náboženskou, jazykovou a obecně společensko-kulturní diverzitu Blízkého východu a severní Afriky - zasazovat teoreticky zvládnuté koncepty kulturní a sociální antropologie/sociologie do reálných kulturních kontextů regionu Blízkého východu a severní Afriky - určit regionální rozmístění etnických a náboženských skupin, nositelů jazyků a kmenů - identifikovat a charakterizovat specifika různých typů základních společenských institucí a norem v regionu |
Odborné dovednosti |
---|
- používat samostatně teoretické koncepty kulturní a sociální antropologie/sociologie pro uchopení konkrétních kulturních jevů, prvků, systémů v rámci studovaného regionu - interpretovat příčiny kulturní diverzity v regionu - rozlišovat kulturní jevy s obecnější platností v regionu od těch významných pouze lokálně - analyzovat kriticky dostupné relevantní odborné zdroje |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Esposito, John L. Islam : the straight path. New York : Oxford University Press, 2005. ISBN 978-0-19-518266-8.
-
Gabriell Marranci. The Anthropology of Islam. London: Berg Publishers, 2008.
-
Gilsenan, Michael. Recognizing Islam: Religion and Society in the Modern Middle East. London: I.B.Tauris, 2010.
-
Gombár, Eduard. Kmeny a klany v arabské politice. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0895-2.
-
Hillenbrand, Carole. Islám : historie, současnost a perspektivy. 2017. ISBN 978-80-7432-685-1.
-
Křikavová, Adéla. Islám : ideál a skutečnost. Praha : Baser, 2002. ISBN 80-86223-71-X.
-
Mendel, Miloš. Muslimové a jejich svět: o víře, zvyklostech a smýšlení vyznavačů islámu. Praha: Dingir, 2016. ISBN 978-80-86779-42-3.
-
Soliman, Mounira. Popular Culture in the Middle East and North Africa: A Postcolonial Outlook. London: Routledge, 2012.
|