Předmět: Kulturní antropologie Blízkého východu 2

» Seznam fakult » FF » KBS
Název předmětu Kulturní antropologie Blízkého východu 2
Kód předmětu KBS/KA2X
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Procházka Václav, Mgr. Ph.D.
  • Šedina Oto, Mgr.
  • Běhounek Jan, doc. PhDr. Ph.D.
  • Chládková Andrea, Mgr. Ph.D.
  • Horalík Václav, PhDr.
  • Papež Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Knížková Ludmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Reálie současného Turecka 2. Reálie současné Sýrie 3. Reálie současného Libanonu 4. Reálie současného Izraele 5. Reálie současného Egypta 6. Reálie současného Maroka 7. Reálie současného Tuniska 8. Reálie současného Íránu 9. Reálie současného Iráku 10. Reálie současných zemí Zálivu 11. Reálie současné Saúdské Arábie 12. Reálie současného Ománu 13. Reálie současného Súdánu a Etiopie

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 45 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- charakterizovat z příslušné oborové perspektivy různé regionální kulturní jevy, prvky, systémy - popsat etnickou, náboženskou, jazykovou a obecně společensko-kulturní diverzitu Blízkého východu a severní Afriky - zasazovat teoreticky zvládnuté koncepty kulturní a sociální antropologie/sociologie do reálných kulturních kontextů regionu Blízkého východu a severní Afriky - určit regionální rozmístění etnických a náboženských skupin, nositelů jazyků a kmenů - identifikovat a charakterizovat specifika různých typů základních společenských institucí a norem v regionu
Odborné dovednosti
- používat samostatně teoretické koncepty kulturní a sociální antropologie/sociologie pro uchopení konkrétních kulturních jevů, prvků, systémů v rámci studovaného regionu - interpretovat příčiny kulturní diverzity v regionu - rozlišovat kulturní jevy s obecnější platností v regionu od těch významných pouze lokálně - analyzovat kriticky dostupné relevantní odborné zdroje
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- identifikovat a charakterizovat kulturní specifika jednotlivých zemí studovaného regionu - vyložit příčiny daných odlišností - identifikovat v daných kulturních kontextech lokálně platné normy, konvence, zvyky - vysvětlit důležité regionální fenomény s jejich specifickými podobami v rámci jednotlivých zemí či oblastí - určit lokálně platné normy, konvence, zvyky, hodnoty, symboly - popsat kultovní i profánní kalendáře a místní svátky, rozdíly mezi oficiálními a lidovými formami zbožnosti, role a vliv náboženských autorit, normy upravující kontakty mezi pohlavími, kurtoazii, pravidla odívání, stravování, přípustnost konverzační témat, charakter a pravidla služeb, jednání se státními institucemi, typická mezikulturní nedorozumění
Odborné dovednosti
- vyvozovat ze znalosti reálií daných zemí či oblastí adekvátní způsoby chování v konkrétních situacích či společenských rámcích - využívat samostatně získané znalosti při společenských interakcích v daných prostředích - usuzovat z kontextu na význam určité normy, konvence, zvyku a podobně
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Esposito, John L. Islam : the straight path. New York : Oxford University Press, 2005. ISBN 978-0-19-518266-8.
  • Gombár, Eduard. Kmeny a klany v arabské politice. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0895-2.
  • Halliday, Fred. The Middle East in International Relations: Power, Politics and Ideology. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
  • Hefner, Robert (ed.). The New Cambridge History of Islam: Volume 6. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
  • Hillenbrand, Carole. Islám : historie, současnost a perspektivy. 2017. ISBN 978-80-7432-685-1.
  • Hourani, A.; Khoury, P. S.; Wilson, M. C. The Modern Middle East. 1993.
  • Křikavová, Adéla. Islám : ideál a skutečnost. Praha : Baser, 2002. ISBN 80-86223-71-X.
  • Mendel, Miloš. Muslimové a jejich svět: o víře, zvyklostech a smýšlení vyznavačů islámu. Praha: Dingir, 2016. ISBN 978-80-86779-42-3.
  • Soliman, Mounira. Popular Culture in the Middle East and North Africa: A Postcolonial Outlook. London: Routledge, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr