Vyučující
|
-
Knížková Ludmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Jižní část Arabského poloostrova, vznik písma, politická uskupení severní a centrální části polo-ostrova, dochované nápisy, vliv antické kultury a aramejštiny ze severu, předislámské "nárazní-kové státy", prehistorie staroarabského básnictví, básnické formy doby předislámské, qasída a její struktura (nasíb, wasf, fachr, madh), písemná fixace staroarabské poezie, otázka autenticity pozdějších antologií, nejznámější antologie. 2. Nejstarší básníci (aš-Šanfará, al-Muhalhil) a básníci zastoupení ve sbírce al-Mu´allakát s ukázkami (Imru´ulkajs, Tarafa, Antara ibn Šaddád, Amr ibn Kulthúm a Hárith ibn Hilliza, Zuhajr, Labíd ibn Rabí´a). 3. Korán jako památka staroarabské literatury s rozborem vybraných textů, básnické prostředky v Koránu - anafora, epifora, přísahy, refrén, podobenství, metafory, etc., specifika rýmované ko-ránské prózy. Rané období islámu - dějinný exkurz, obecná charakteristika poezie této doby a 3 typy básníků, ukázky (zejména Ka´b ibn Zuhajr). 4. Doba Umajjovců a kulturní poměry obecně, poezie milostná, panegyrická a pamfletická, proměny tradičních žánrů a osamostatnění některých z nich (ghazal, naqída, chamríját), al-Achtal, al-Farazdaq a Džarír s ukázkami. 5. Milostná lyrika za Umajjovců, městská lyrika Medíny a Mekky s ukázkami (Umar ibn Abí Rabí´a, al-Ahwas), beduínská milostná lyrika (udhrijští básníci, Madžnún a Lajla a další archetypální milostné dvojice). 6. Prozaická tvorba za Umajjovců s ukázkami. Hadíth, síra a maghází. Lidová tvorba (Lukmán - jeden z legendárních hrdinů předislámských mýtů a legend). 7. Doba Abbásovců (kulturní syntéza, osvojení antického a helénistického dědictví, překlady z pehlevštiny a vliv indické a perské kultury, kalám, fiqh, filologie, rozvoj islámského dějepisectví). 8. Tři epochy vývoje literatury za Abbásovců (moderní směr, novoklasicismus, manýrismus). Mo-dernisté - Abú Nuwás, Abdalláh ibn al-Mukaffa´ s ukázkami (Kalíla a Dimna). 9. Novoklasicismus a příklon k manýrismu - Abú Tammám, al-Džáhiz: Kniha lakomců, al-Mutanabbí. 10. Abbásovské období literární syntézy a prozaická tvorba (šíitští Bújovci v roli mecenášů, Abú-l-Faradž al-Isfahání, maqámy al-Hamadháního a al-Harírího s ukázkami, historie a geografie - al-Mas´údí, výpravná a memoárová próza - Usáma ibn Munkiz s ukázkami). 11. Andalusie a severní Afrika coby centra islámské filosofie (Ibn Bádža, Ibn Rušd, Ibn Tufajl: Živý, syn Bdícího). 12. Epocha pozdního středověku a vybraná díla v domácích překladech (Ibn Challikán, Ibn Battúta, Ibn Chaldún). 13. Zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyložit v základních rysech starověké a středověké dějiny Blízkého východu a severní Afriky - určit a vysvětlit důležité kulturní aspekty regionu ve starověku a středověku |
Odborné dovednosti |
---|
- vyhledávat samostatně relevantní odborné a další zdroje - organizovat si samostatně studium - využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit literární odkaz blízkovýchodních společností - zasadit přečtená díla do jejich historického kontextu - identifikovat a porovnává použité jazykové a vyjadřovací prostředky - identifikovat typické motivy a zdroje inspirací. |
Odborné dovednosti |
---|
- analyzovat použité výrazové prostředky - interpretovat přečtená díla s ohledem na kulturní a dějinný kontext - zařadit samostatně na základě získaných znalostí konkrétní díla do určitých tradic či období |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
-. Román o Antarovi. Praha : Odeon, 1968.
-
Al-Džáhiz. Kniha lakomců. Praha: Odeon, 1975.
-
Allen, Roger M. A. An introduction to Arabic literature. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 978-0-521-77657-8.
-
Avicenna. Z díla. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954.
-
Ibn Ishák. Život Muhammada Posla Božieho. Bratislava, Tatran, 1967.
-
Mas'údí, Abu l-Hasan 'Alí ibn Husain al; Vokálek, Vladimír. Rýžoviště zlata a doly drahokamů. Praha : Odeon, 1983.
-
Oliverius, J. Svět klasické arabské literatury. Brno, 1995.
|