Předmět: Blízkovýchodní literatura 1

» Seznam fakult » FF » KBS
Název předmětu Blízkovýchodní literatura 1
Kód předmětu KBS/L1X
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Knížková Ludmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Jižní část Arabského poloostrova, vznik písma, politická uskupení severní a centrální části polo-ostrova, dochované nápisy, vliv antické kultury a aramejštiny ze severu, předislámské "nárazní-kové státy", prehistorie staroarabského básnictví, básnické formy doby předislámské, qasída a její struktura (nasíb, wasf, fachr, madh), písemná fixace staroarabské poezie, otázka autenticity pozdějších antologií, nejznámější antologie. 2. Nejstarší básníci (aš-Šanfará, al-Muhalhil) a básníci zastoupení ve sbírce al-Mu´allakát s ukázkami (Imru´ulkajs, Tarafa, Antara ibn Šaddád, Amr ibn Kulthúm a Hárith ibn Hilliza, Zuhajr, Labíd ibn Rabí´a). 3. Korán jako památka staroarabské literatury s rozborem vybraných textů, básnické prostředky v Koránu - anafora, epifora, přísahy, refrén, podobenství, metafory, etc., specifika rýmované ko-ránské prózy. Rané období islámu - dějinný exkurz, obecná charakteristika poezie této doby a 3 typy básníků, ukázky (zejména Ka´b ibn Zuhajr). 4. Doba Umajjovců a kulturní poměry obecně, poezie milostná, panegyrická a pamfletická, proměny tradičních žánrů a osamostatnění některých z nich (ghazal, naqída, chamríját), al-Achtal, al-Farazdaq a Džarír s ukázkami. 5. Milostná lyrika za Umajjovců, městská lyrika Medíny a Mekky s ukázkami (Umar ibn Abí Rabí´a, al-Ahwas), beduínská milostná lyrika (udhrijští básníci, Madžnún a Lajla a další archetypální milostné dvojice). 6. Prozaická tvorba za Umajjovců s ukázkami. Hadíth, síra a maghází. Lidová tvorba (Lukmán - jeden z legendárních hrdinů předislámských mýtů a legend). 7. Doba Abbásovců (kulturní syntéza, osvojení antického a helénistického dědictví, překlady z pehlevštiny a vliv indické a perské kultury, kalám, fiqh, filologie, rozvoj islámského dějepisectví). 8. Tři epochy vývoje literatury za Abbásovců (moderní směr, novoklasicismus, manýrismus). Mo-dernisté - Abú Nuwás, Abdalláh ibn al-Mukaffa´ s ukázkami (Kalíla a Dimna). 9. Novoklasicismus a příklon k manýrismu - Abú Tammám, al-Džáhiz: Kniha lakomců, al-Mutanabbí. 10. Abbásovské období literární syntézy a prozaická tvorba (šíitští Bújovci v roli mecenášů, Abú-l-Faradž al-Isfahání, maqámy al-Hamadháního a al-Harírího s ukázkami, historie a geografie - al-Mas´údí, výpravná a memoárová próza - Usáma ibn Munkiz s ukázkami). 11. Andalusie a severní Afrika coby centra islámské filosofie (Ibn Bádža, Ibn Rušd, Ibn Tufajl: Živý, syn Bdícího). 12. Epocha pozdního středověku a vybraná díla v domácích překladech (Ibn Challikán, Ibn Battúta, Ibn Chaldún). 13. Zápočtový test

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 18 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vyložit v základních rysech starověké a středověké dějiny Blízkého východu a severní Afriky - určit a vysvětlit důležité kulturní aspekty regionu ve starověku a středověku
Odborné dovednosti
- vyhledávat samostatně relevantní odborné a další zdroje - organizovat si samostatně studium - využívat efektivně moderní informační technologie
Obecné způsobilosti
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vymezit literární odkaz blízkovýchodních společností - zasadit přečtená díla do jejich historického kontextu - identifikovat a porovnává použité jazykové a vyjadřovací prostředky - identifikovat typické motivy a zdroje inspirací.
Odborné dovednosti
- analyzovat použité výrazové prostředky - interpretovat přečtená díla s ohledem na kulturní a dějinný kontext - zařadit samostatně na základě získaných znalostí konkrétní díla do určitých tradic či období
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Demonstrace dovedností,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • -. Román o Antarovi. Praha : Odeon, 1968.
  • Al-Džáhiz. Kniha lakomců. Praha: Odeon, 1975.
  • Allen, Roger M. A. An introduction to Arabic literature. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 978-0-521-77657-8.
  • Avicenna. Z díla. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954.
  • Ibn Ishák. Život Muhammada Posla Božieho. Bratislava, Tatran, 1967.
  • Mas'údí, Abu l-Hasan 'Alí ibn Husain al; Vokálek, Vladimír. Rýžoviště zlata a doly drahokamů. Praha : Odeon, 1983.
  • Oliverius, J. Svět klasické arabské literatury. Brno, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr