Vyučující
|
-
Knížková Ludmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Nahda - obrození a počátky moderní arabské literatury 2. Počátky moderní arabské literatury v Sýrii a Egyptě Četba: Elliott Colla - "How Zaynab became the first Arabic novel" 3. Egypt - Nová škola a velikáni egyptské literatury Četba: Táhá Husain - Kniha dní 4. Nagíb Mahfúz. Moderní arabská poezie Četba: Nagíb Mahfúz - Skandál v Káhiře, Džibrán Chalíl Džibrán - Prorok 5. Moderní arabská literatura - Palestina, Irák, Súdán Četba: Ghassán Kanafání - "Muži na slunci", "Návrat do Haify" 6. Literární oblast arabského západu - Alžírsko a Lybie Četba: Muhammad Dib - Africké léto 7. Literární oblast arabského západu - Tunisko a Maroko Četba: Muhammad Šukrí - Nahý chleba 8. Návrat do Egypta Četba: Suncalláh Ibráhím - Komise 9. Současní arabští autoři I - nejznámější autoři a jejich romány posledních let Četba: Alá al-Aswání - Jakobiánův dům 10. Současní arabští autoři II - nejznámější autoři a jejich romány posledních let Četba: Rajaa al-Sanea - Děvčata z Rijádu 11. Moderní hebrejská literatura 12. Moderní íránská literatura
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 18 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyložit v základních rysech starověké a středověké dějiny Blízkého východu a severní Afriky - určit a vysvětlit důležité kulturní aspekty regionu ve starověku a středověku - vyložit povahu literárního odkazu středověkých a novověkých blízkovýchodních společností zasadit konkrétní díla do jejich historického kontextu - identifikovat typické motivy a zdroje inspirací |
Odborné dovednosti |
---|
- zařazovat samostatně na základě získaných znalostí konkrétní díla do určitých tradic či období - analyzovat použité jazykové a vyjadřovací prostředky - vyhledávat samostatně relevantní odborné a další zdroje - organizovat si samostatně studium - využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- charakterizovat nejvýznamnější osobnosti moderní a postmoderní zejména arabské literatury - uvést jejich život a dílo do historického kontextu - vysvětlit v přečtených úryvcích použité symboly a metafory - porovnat autory a díla jednotlivých okruhů a pojmenuje jejich charakteristiky. |
Odborné dovednosti |
---|
- zařadit samostatně na základě získaných znalostí konkrétní moderní a postmoderní díla do společenských souvislostí - analyzovat použité výrazové prostředky - interpretovat přečtená díla s ohledem na kulturní a dějinný kontext |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Allen, R. a Jayyusi, S. K. Modern Arabic Drama: An Anthology.. Bloomington: Indiana University Press, 1995.
-
Allen, Roger M. A. An introduction to Arabic literature. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 978-0-521-77657-8.
-
Ashour, R. Ghazoul, F. J. a Mekdashi, H. R. Arab Women Writers: a Critical Reference Guide 1873-1999.. Cairo: American University of Cairo Press, 2008.
-
Gilbran, K. The Prophet. London: Pan MacMillan, 2016.
-
Jayyusi, Salma Khadra. Anthology of modern Palestinian literature. 1992. ISBN 978-0-231-07509-1.
-
Oliverius, J. Moderní literatury arabského východu. Praha, 1995.
-
Ondráš, František. Moderní egyptská próza v osmdesátých a devadesátých letech dvacátého století. Praha : Set out, 2003. ISBN 80-86277-30-5.
|