Předmět: Moderní dějiny Blízkého východu 1

» Seznam fakult » FF » KBS
Název předmětu Moderní dějiny Blízkého východu 1
Kód předmětu KBS/M1X
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Běhounek Jan, doc. PhDr. Ph.D.
  • Chládková Andrea, Mgr. Ph.D.
  • Procházka Václav, Mgr. Ph.D.
  • Šedina Oto, Mgr.
  • Hauserová Lenka, doc. M.A., Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do situace na počátku 20. století 2. Kolonialismus na Blízkém východě a v severní Africe 3. 1. světová válka 4. 2. světová válka 5. Post-kolonialismus, Suezská krize a Arabská studená válka 6. Izraelsko-arabské konflikty 1947 - 1973 7. Blízký východ a severní Afrika od roku 1973 8. Blízký východ a severní Afrika v 21. století 9. Dějiny Turecka 10. Dějiny Libanonu 11. Dějiny Sýrie 12. Dějiny Izraele a Státu Palestina 13. Dějiny Jordánska

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 78 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- shrnout dějiny Blízkého východu a severní Afriky od starověku do začátku dvacátého století - vyjmenovat a popsat nejdůležitější dějinné události, mezníky, transformační trendy či procesy, dynastie, kultury od starověku do začátku dvacátého století - popsat hlavní prvky nejvýznamnějších náboženských tradice regionu - charakterizovat vývoj tří nejdůležitějších monoteismů - identifikovat významné islámské autority, právní a teologické školy, proudy a trendy
Odborné dovednosti
- pracovat samostatně a kriticky s odbornými zdroji - studovat samostatně vybraný problém - zasazovat do souvislostí vybrané historické události a jevy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- identifikovat a popsat hlavní události, procesy, jevy a souvislosti dějin regionu ve 20. a 21. století - charakterizovat kolonialismus na Blízkém východě a v severní Africe - určit specifika konkrétních zemí i příčiny daných odlišností - identifikovat stěžejní historické mezníky a charakterizovat hlavní společenské procesy - vyložit podrobně historický vývoj vybraných zemí mašriqu, Izraele a Turecka ve 20. a 21. století - nakreslit náboženskou, etnickou a jazykovou regionu
Odborné dovednosti
- interpretovat nejdůležitější události, procesy a trendy v rámci daných zemí - studovat samostatně dostupné relevantní odborné zdroje pro samostatné uchopení nejnovějších dějin Blízkého východu a severní Afriky - využívat dostupné on-line zdroje - posuzovat hodnověrnost, respektive agendu dostupných on-line zdrojů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Cleveland, William; Bunton, Martin. A History of the Modern Middle East. Boulder: Westview Press, 2009.
  • Durman, K. Blízký východ ve světové politice 1918 - 1959. 1918.
  • Gombár, Eduard. Dramatický půlměsíc : Sýrie, Libye a Irán v procesu transformace. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0370-5.
  • Gombár, Eduard. Kmeny a klany v arabské politice. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0895-2.
  • Halliday, Fred. The Middle East in International Relations: Power, Politics and Ideology. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
  • Kamrava, Mehran. The Modern Middle East: A Political History Since the First World War. Berkeley: University of California Press, 2011.
  • Křížek, Daniel; Tarant, Zbyněk. Arabské jaro - příčiny, průběh, důsledky. II. díl, Sýrie a Arabský poloostrov. V Plzni : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0441-4.
  • Lewis, Bernadr. Děliny Blízkého východu. Praha, 1996.
  • Schulze, R. Dějiny islámského světa ve 20. století. Atlantis, Brno, 2007.
  • Soliman, Mounira. Popular Culture in the Middle East and North Africa: A Postcolonial Outlook. London: Routledge, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr