|
Vyučující
|
-
Lehečka Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
-
Matasová Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Šťáhlavský Petr, Mgr. Ph.D.
-
Bořík Jiří, Mgr.
-
Samková Michaela, doc. M.A., Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do situace na počátku 20. století 2. Kolonialismus na Blízkém východě a v severní Africe 3. 1. světová válka 4. 2. světová válka 5. Post-kolonialismus, Suezská krize a Arabská studená válka 6. Izraelsko-arabské konflikty 1947 - 1973 7. Blízký východ a severní Afrika od roku 1973 8. Blízký východ a severní Afrika v 21. století 9. Dějiny Turecka 10. Dějiny Libanonu 11. Dějiny Sýrie 12. Dějiny Izraele a Státu Palestina 13. Dějiny Jordánska
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - shrnout dějiny Blízkého východu a severní Afriky od starověku do začátku dvacátého století - vyjmenovat a popsat nejdůležitější dějinné události, mezníky, transformační trendy či procesy, dynastie, kultury od starověku do začátku dvacátého století - popsat hlavní prvky nejvýznamnějších náboženských tradice regionu - charakterizovat vývoj tří nejdůležitějších monoteismů - identifikovat významné islámské autority, právní a teologické školy, proudy a trendy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - pracovat samostatně a kriticky s odbornými zdroji - studovat samostatně vybraný problém - zasazovat do souvislostí vybrané historické události a jevy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - identifikovat a popsat hlavní události, procesy, jevy a souvislosti dějin regionu ve 20. a 21. století - charakterizovat kolonialismus na Blízkém východě a v severní Africe - určit specifika konkrétních zemí i příčiny daných odlišností - identifikovat stěžejní historické mezníky a charakterizovat hlavní společenské procesy - vyložit podrobně historický vývoj vybraných zemí mašriqu, Izraele a Turecka ve 20. a 21. století - nakreslit náboženskou, etnickou a jazykovou regionu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - interpretovat nejdůležitější události, procesy a trendy v rámci daných zemí - studovat samostatně dostupné relevantní odborné zdroje pro samostatné uchopení nejnovějších dějin Blízkého východu a severní Afriky - využívat dostupné on-line zdroje - posuzovat hodnověrnost, respektive agendu dostupných on-line zdrojů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Diskuse, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Cleveland, William; Bunton, Martin. A History of the Modern Middle East. Boulder: Westview Press, 2009.
-
Durman, K. Blízký východ ve světové politice 1918 - 1959. 1918.
-
Gombár, Eduard. Dramatický půlměsíc : Sýrie, Libye a Irán v procesu transformace. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0370-5.
-
Gombár, Eduard. Kmeny a klany v arabské politice. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0895-2.
-
Halliday, Fred. The Middle East in International Relations: Power, Politics and Ideology. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
-
Kamrava, Mehran. The Modern Middle East: A Political History Since the First World War. Berkeley: University of California Press, 2011.
-
Křížek, Daniel; Tarant, Zbyněk. Arabské jaro - příčiny, průběh, důsledky. II. díl, Sýrie a Arabský poloostrov. V Plzni : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0441-4.
-
Lewis, Bernadr. Děliny Blízkého východu. Praha, 1996.
-
Schulze, R. Dějiny islámského světa ve 20. století. Atlantis, Brno, 2007.
-
Soliman, Mounira. Popular Culture in the Middle East and North Africa: A Postcolonial Outlook. London: Routledge, 2012.
|