Předmět: Moderní dějiny Blízkého východu 2

» Seznam fakult » FF » KBS
Název předmětu Moderní dějiny Blízkého východu 2
Kód předmětu KBS/M2X
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chládková Andrea, Mgr. Ph.D.
  • Šedina Oto, Mgr.
  • Hauserová Lenka, doc. M.A., Ph.D.
Obsah předmětu
1. Dějiny Egypta 2. Dějiny Libye 3. Dějiny Alžírska 4. Dějiny Tuniska 5. Dějiny Maroka 6. Obecné dějiny Arabského poloostrova, charakteristika a specifika ropných monarchií 7. Dějiny Kuvajtu a Bahrajnu 8. Dějiny Kataru a Spojených arabských emirátů 9. Dějiny Ománu 10. Dějiny Jemenu 11. Dějiny Saúdské Arábie 12. Dějiny Iráku 13. Dějiny Íránu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 58 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- shrnout dějiny Blízkého východu a severní Afriky od starověku do začátku dvacátého století - vyjmenovat a popsat nejdůležitější dějinné události, mezníky, transformační trendy či procesy, dynastie, kultury od starověku do začátku dvacátého století - popsat hlavní prvky nejvýznamnějších náboženských tradice regionu - charakterizovat vývoj tří nejdůležitějších monoteismů - identifikovat významné islámské autority, právní a teologické školy, proudy a trendy - nakreslit náboženskou, etnickou a jazykovou regionu
Odborné dovednosti
- interpretovat nejdůležitější události, procesy a trendy v rámci daných zemí - studuvat samostatně dostupné relevantní odborné zdroje pro samostatné uchopení nejnovějších dějin Blízkého východu a severní Afriky - využívat dostupné on-line zdroje - posuzovat hodnověrnost, respektive agendu dostupných on-line zdrojů
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- identifikovat a popsat hlavní události, procesy, jevy a souvislosti dějin regionu ve 20. a 21. století - určit specifika konkrétních zemí i příčiny daných odlišností - identifikovat stěžejní historické mezníky a charakterizovat hlavní společenské procesy - vyložit podrobně historický vývoj vybraných zemí Mašriqu, Maghrebu a Íránu ve 20. a 21. století
Odborné dovednosti
- interpretovat nejdůležitější události, procesy a trendy v rámci daných zemí - studovat samostatně dostupné relevantní odborné zdroje pro samostatné uchopení nejnovějších dějin Blízkého východu a severní Afriky - využívat dostupné on-line zdroje - posuzovat hodnověrnost, respektive agendu dostupných on-line zdrojů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Cleveland, William; Bunton, Martin. A History of the Modern Middle East. Boulder: Westview Press, 2009.
  • Čejka, Marek. Izrael a Palestina : minulost, současnost a směřování blízkovýchodního konfliktu. Brno : Centrum strategických studií, 2005. ISBN 80-903333-9-7.
  • Durman, K. Blízký východ ve světové politice 1918 - 1959. 1918.
  • Gombár, Eduard. Dramatický půlměsíc : Sýrie, Libye a Irán v procesu transformace. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0370-5.
  • Gombár, Eduard. Kmeny a klany v arabské politice. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0895-2.
  • Halliday, Fred. The Middle East in International Relations: Power, Politics and Ideology. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
  • Hefner, Robert (ed.). The New Cambridge History of Islam: Volume 6. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
  • Hourani, Albert, Khoury Philip, Wilson Mary (eds.). The Modern Middle East: A Reader. London: I.B.Tauris, 2004.
  • Kamrava, Mehran. The Modern Middle East: A Political History Since the First World War. Berkeley: University of California Press, 2011.
  • Křížek, Daniel; Tarant, Zbyněk. Arabské jaro - příčiny, průběh, důsledky. II. díl, Sýrie a Arabský poloostrov. V Plzni : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0441-4.
  • Lewis, Bernard. Dějiny Blízkého východu. Praha : Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-191-3.
  • Mendel, Miloš. Dějiny Saúdské Arábie. 2016. ISBN 978-80-7422-499-7.
  • Schulze, R. Dějiny islámského světa ve 20. století. Atlantis, Brno, 2007.
  • Soliman, Mounira. Popular Culture in the Middle East and North Africa: A Postcolonial Outlook. London: Routledge, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr