Vyučující
|
-
Běhounek Jan, doc. PhDr. Ph.D.
-
Průcha Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Osmanská říše 1 2) Osmanská říše 2 3) Safíjovská říše 1 4) Safíjovská říše 2 5) Osmanská říše 3 6) Osmanská říše 4 7) Maghreb 1 8) Maghreb 2 9) Arabský poloostrov 10) Egypt v 19. století 11) Období qádžárovské dynastie 12) Evropský kolonialismus 1 13) Evropský kolonialismus 2
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 8 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyjmenovat a v širším kontextu vysvětlit jednotlivé dějinné události i širší historické procesy v rámci regionu mezi 7. a 14. stoletím a určovat jejich význam - vyložit v hrubých rysech historii regionu v daném období a všech stěžejních souvislostech - určit a vysvětlit hlavní prvky, proudy a představitele islámu v daném období - vysvětlit historický vývoj islámu v prvních formativních staletích |
Odborné dovednosti |
---|
- studovat samostatně vybrané problémy s pomocí relevantní literatury - používat české a anglické odborné zdroje - porovnávat charakter muslimských dynastií mezi 7. a 14. stoletím |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyjmenovat a v širším kontextu popisovat jednotlivé dějinné události i širší historické procesy v rámci regionu v období od 14. století do první světové války - identifikovat zásadní historické mezníky a charakterizovat jejich význam - vystihnout specifika jednotlivých dějinných období, vlád různých vládnoucích dynastií a podobně - disponovat ucelenou představou o historii regionu v daném období a o všech stěžejních souvislostech |
Odborné dovednosti |
---|
- interpretovat význam konkrétních událostí a charakteristik pro vývoj v regionu - vystihnout specifika jednotlivých dějinných období, vlád různých vládnoucích dynastií a podobně - určit relevanci souvisejících odborných zdrojů - studovat samostatně vybrané problémy s pomocí relevantní literatury - používat české i anglické odborné zdroje, hodnotit relevanci těchto zdrojů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Amanat, Abbas. Iran: A Modern History.. Yale University Press, 2017.
-
Axworthy, Martin. Dějiny Íránu. Praha, 2009. ISBN 978-80-7106-994-2.
-
Gombár, Eduard. Moderní dějiny islámských zemí. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-599-X.
-
Hitzel, Fréderic. Osmanská říše 15. - 18. století. Praha: NLN, 2005.
-
Lewis, Bernard. Dějiny Blízkého východu. Praha : Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-191-3.
-
Mendel, Miloš. Dějiny Saúdské Arábie. 2016. ISBN 978-80-7422-499-7.
-
Naylor, Phillip. North Africa. A History from Antiquity to the Present.. University of Texas Press, 2015.
-
Palmer, Alan. Úpadek a pád Osmanské říše. Praha : Panevropa, 1996. ISBN 80-85846-05-5.
|