Předmět: Novověké dějiny Blízkého východu

» Seznam fakult » FF » KBS
Název předmětu Novověké dějiny Blízkého východu
Kód předmětu KBS/NDX
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Běhounek Jan, doc. PhDr. Ph.D.
  • Průcha Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Osmanská říše 1 2) Osmanská říše 2 3) Safíjovská říše 1 4) Safíjovská říše 2 5) Osmanská říše 3 6) Osmanská říše 4 7) Maghreb 1 8) Maghreb 2 9) Arabský poloostrov 10) Egypt v 19. století 11) Období qádžárovské dynastie 12) Evropský kolonialismus 1 13) Evropský kolonialismus 2

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 8 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vyjmenovat a v širším kontextu vysvětlit jednotlivé dějinné události i širší historické procesy v rámci regionu mezi 7. a 14. stoletím a určovat jejich význam - vyložit v hrubých rysech historii regionu v daném období a všech stěžejních souvislostech - určit a vysvětlit hlavní prvky, proudy a představitele islámu v daném období - vysvětlit historický vývoj islámu v prvních formativních staletích
Odborné dovednosti
- studovat samostatně vybrané problémy s pomocí relevantní literatury - používat české a anglické odborné zdroje - porovnávat charakter muslimských dynastií mezi 7. a 14. stoletím
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vyjmenovat a v širším kontextu popisovat jednotlivé dějinné události i širší historické procesy v rámci regionu v období od 14. století do první světové války - identifikovat zásadní historické mezníky a charakterizovat jejich význam - vystihnout specifika jednotlivých dějinných období, vlád různých vládnoucích dynastií a podobně - disponovat ucelenou představou o historii regionu v daném období a o všech stěžejních souvislostech
Odborné dovednosti
- interpretovat význam konkrétních událostí a charakteristik pro vývoj v regionu - vystihnout specifika jednotlivých dějinných období, vlád různých vládnoucích dynastií a podobně - určit relevanci souvisejících odborných zdrojů - studovat samostatně vybrané problémy s pomocí relevantní literatury - používat české i anglické odborné zdroje, hodnotit relevanci těchto zdrojů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Diskuse,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Amanat, Abbas. Iran: A Modern History.. Yale University Press, 2017.
  • Axworthy, Martin. Dějiny Íránu. Praha, 2009. ISBN 978-80-7106-994-2.
  • Gombár, Eduard. Moderní dějiny islámských zemí. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-599-X.
  • Hitzel, Fréderic. Osmanská říše 15. - 18. století. Praha: NLN, 2005.
  • Lewis, Bernard. Dějiny Blízkého východu. Praha : Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-191-3.
  • Mendel, Miloš. Dějiny Saúdské Arábie. 2016. ISBN 978-80-7422-499-7.
  • Naylor, Phillip. North Africa. A History from Antiquity to the Present.. University of Texas Press, 2015.
  • Palmer, Alan. Úpadek a pád Osmanské říše. Praha : Panevropa, 1996. ISBN 80-85846-05-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr