Vyučující
|
-
Procházka Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina. Teoretický úvod a základní pojmy (církve, sekty, sektory, subkultury, chilonim, datim, charedim). Sociodemografická charakteristika současného Izraele. 2. "Židovský a demokratický." Průnik náboženství a politiky v politickém systému a každodenním životě Izraelců. Halacha, status quo a spor o ústavu. Úloha vrchního rabinátu. Legislativa určující postavení minorit v židovském státu. 3. Padesátá léta a aškenázský socialistický sekulární étos "mamlachtijut". Významní představitelé, vliv v politice, kultuře a architektuře. Izraelský komunismus, socialismus, labourismus. 4. "Mizrachim" - orientální sefardští Židé a jejich úloha v "orientalizaci" a "amerikanizaci" Izraele. 5. "Charedim" - rozmanitost zdánlivě uniformního světa. Sociální normy, dynastická struktura a specifika každodenního života ortodoxní společnosti. 6. Izraelší Arabové (nebo izraelští Palestinci?). Komplexita arabských identit (Palestinci vs. izraelští Arabové vs. Beduíni). Společenské proměny arabské menšiny v Izraeli (procesy "izraelizace", "palestinizace", "islamizace", "lokalizace"). Specifika arabského života v Izraeli. Příležitosti i každodenní obtíže. Hebraizace arabštiny ("arabivrit"). 7. Křesťanské církve v Izraeli. Vztahy se státem a mezi sebou navzájem. Postavení křesťanů v Izraeli. Arménská komunita v Jeruzalémě. Fenomén Mesiánských Židů. 8. Etiopští Židé - Operace Mojžíš. Operace Šalamoun. Proměny definice židovství Etiopanů. Sociodemografická specifika etiopské komunity. Negativní sociální jevy. Rasismus v izraelské společnosti? 9. Drúzové - komunita rozdělená hranicemi. Stručný přehled dějin Drúzů. Izraelští a golanští Drúzové. Geografie, demografie, komunitní instituce a vztahy se státem. 10. Rusko-židovští přistěhovalci. Refusnici. Pád Sovětského svazu. Sociodemografické charakteristiky. Úloha rusko-židovských imigrantů v izraelské inovační kultuře a hi-tech průmyslu. 11. Francouzští a američtí Židé. Vztahy Izraele se dvěma největšími diasporními komunitami. Americko-židovská liberální kritika vs. negace diaspory (šlilat ha-gola). Francouzská alija 21. století a její důsledky. 12. Filmová projekce 13. Předtermín závěrečné zkoušky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 18 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- charakterizovat základní dějinné procesy, události a reálie státu Izrael - vyložit v hlavních rysech moderní dějiny Blízkého východu - vysvětlit vznik a vývoj blízkovýchodního konfliktu - určit a vysvětlit základní prvky hlavních monoteistických náboženství |
Odborné dovednosti |
---|
- číst samostatně odborné a žurnalistické texty v anglickém jazyce - vyhledávat samostatně a kriticky pracovat s relevantními odbornými zdroji - hodnotit hodnověrnost, respektive agendu dostupných informačních on-line zdrojů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat reálie izraelské společnosti - vyjmenovat jednotlivé sektory izraelské společnosti a jejich základní sociodemografické údaje - vyložit vývoj těchto sektorů, v jejich rámci identifikuje a charakterizovat platné společenské normy - vysvětlit diasporní aspekty existence daných společenských skupin |
Odborné dovednosti |
---|
- pohybovat se poučeně v prostředí jednotlivých izraelských společenských sektorů - aplikovat korektní odborné pojmosloví - poskytovat konzultace ve věci společenských norem a zvyklostí jednotlivých sektorů a menšin |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Čejka, Marek. Dějiny moderního Izraele. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2910-7.
-
Čejka, Marek. Judaismus a politika v Izraeli. Brno : Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2009. ISBN 978-80-87029-39-8.
-
Dominitz, Yehuda. "Immigration and Absorption of Jews from Arab Countries" In: Shulewitz, Malka Hillel (Ed.) The Forgotten Millions, Cassel, London 1999, p.: 142-155..
-
Krupp, Michael. Dějiny státu Izrael : od založení do dneška (1948-2013). Praha : Vyšehrad, 2013. ISBN 978-80-7429-295-8.
-
Mendelson-Maoz, Adia. "Diaspora and Homeland-Israel and Africa in Beta Israel's Hebrew Literature and Culture." Research in African Literatures, Vol. 44, No. 4 (Winter 2013), pp. 35-50.
-
Morag-Talmon, Pnina. "The Integration Processes of Eastern Jewws into Israeli Society 1948-1988." In: Shulewitz, Malka Hillel (Ed.) The Forgotten Millions, Cassel, London 1999, p.: 156-185..
-
Troen, Ilan S. Imagining Zion - Dreams, Desings and Realities in a Century of Jewish Settlement.. Yale University Press, 2003.
|