|
Vyučující
|
-
Chromjaková Miroslava, Mgr. Th.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Sumerské představy o stvoření (kosmogonie, teogonie a antropogonie) 2. Akkadské představy o stvoření (kosmogonie, teogonie a antropogonie) 3. Sumerský panteon a mytologie 4. Akkadský panteon a mytologie - Babylónie 5. Akkadský panteon a mytologie - Asýrie 6. Potopa v mezopotamské tradici 7. Sumerští mýtičtí hrdinové Enmerkar a Lugalbanda 8. Gilgameš v sumerské tradici 9. Akkadští mýtičtí hrdinové Adapa, Etana 10. Gilgameš v akkadské tradici
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Studijní praxe, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 6 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vyložit v základních rysech politické dějiny a materiální kultury starověké Mezopotámie - rozlišit a časově zařadit jednotlivé státní útvary starověké Mezopotámie - charakterizovat kultury starověkého Blízkého východu - identifikovat různé starověké náboženské systémy a charakterizovat je - určit důležitá božstva daného období |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce - čerpat informace ze současných informačních zdrojů a kriticky je interpretovat - využívat efektivně moderní informační technologie |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - popsat vývoj náboženských představ starověké Mezopotámie - popsat sumerský i akkadský panteon - vysvětlit mezopotamské kosmologické, kosmogonické, teogonické a antropogonické koncepty - popsat a charakterizovat mytologické a epické sklady sepsané v sumerském a akkadském jazyce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - analyzovat samostatně problémy související s povahou náboženství starověké Mezopotámie - identifikovat ty náboženské prvky, které byly inkorporovány do mladších náboženských a myšlenkových soustav a interpretovat jejich význam - interpretovat mytologické a epické sklady sepsané v sumerském a akkadském jazyce - studovat samostatně odbornou tuzemskou i cizojazyčnou literaturu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bottéro, Jean. Nejstarší náboženství: Mezopotámie. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1348-2.
-
Hruška, B., Matouš, L. Prosecký, J., Součková, J. Mýty staré Mezopotámie. Parha, 1977.
-
Jiří Prosecký (ed.). Encyklopedie starověkého Předního východu. Libri Praha, 1999.
-
Kramer, Samuel Noah. Historie začíná v Sumeru : z nejstarších záznamů o projevech lidské kultury. Praha : Nakladatelství Československé akademie věd, 1961.
-
Prosecký, Jiří a Marek Rychtařík. Epos o Gilgamešovi. Praha, 2018.
-
Prosecký, Jiří. Encyklopedie mytologie starověkého Předního východu. Praha : Libri, 2003. ISBN 80-7277-188-4.
-
Prosecký, Jiří. Slova do hlíny vepsaná. Mýty a legendy Babylónu.. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1893-9.
|