Vyučující
|
-
Chládková Andrea, Mgr. Ph.D.
-
Horalík Václav, PhDr.
-
Běhounek Jan, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šedina Oto, Mgr.
-
Hauserová Lenka, doc. M.A., Ph.D.
-
Procházka Václav, Mgr. Ph.D.
-
Knížková Ludmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Demografie Blízkého východu 1 2. Demografie Blízkého východu 2 3. Válka, armáda, mučednictví 4. Percepce těla a sexuality, gender 5. Čest, hanba 6. Zdravotnictví 7. Média a žurnalistika 1 8. Média a žurnalistika 2 9. Humanitární pomoc na Blízkém východě 10. Diplomacie na Blízkém východě 11. Bezpečnostní politika a protiteroristické aktivity 12. Závěrečná diskuse
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 65 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat důležité události, procesy a souvislosti moderních a současných dějin zemí regionu Blízkého východu a severní Afriky - charakterizovat dějiny hlavních náboženských tradic regionu - identifikovat důležité postavy islámského myšlení do 21. století - určit odborné nástroje pro analýzu společensko-politických rolí náboženství - určit a charakterizovat důležité koncepty a teoretické přístupy kulturní a sociální antropologie ve vztahu ke studiu kultury - identifikovat různě populačně silné kulturní menšiny regionu - nalézat související odbornou literaturu - charakterizovat z antropologické perspektivy rodinu a příbuzenské systémy, souvislosti mezi politikou, právem a náboženskými tradicemi v regionu - charakterizovat otázku sociální organizace a diferenciace na bázi genderu a věku, segmentů a sociálních skupin v regionu - vysvětlovat problematiku urbanizace, globalizace a transnacionalismu v regionu - identifikovat související odbornou literaturu, on-line informační zdroje a prameny |
Odborné dovednosti |
---|
- využívat možnosti kulturní a sociální antropologie i dalších relevantních disciplín pro analýzu a interpretaci kulturní rozmanitosti a různých společenských vzorců a jevů studovaného regionu - vyhledávat a samostatně pracovat s relevantními odbornými zdroji - interpretovat význam konkrétních dějinných událostí a procesů - analyzovat souvislosti mezi náboženskými tradicemi a konkrétním společensko-politickým vývojem - aplikovat antropologické přístupy při studiu kulturních specifik - analyzovat kriticky diskuse o kompatibilitě původně západních konceptů s místním myšlenkovým prostředím |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- identifikovat a charakterizovat důležité prvky kulturních systémů, společenské normy a jevy, které ovlivňují život společností jednotlivých zemí či oblastí - popsat a vysvětlit jejich vliv či význam v jednotlivých zemích - vysvětlit příčiny rozmanitosti a konkrétních kulturních odlišností - určit a do souvislostí uvést nároky na praktické působení v regionu v rámci různých aktivit |
Odborné dovednosti |
---|
- využívat možnosti kulturní a sociální antropologie i dalších relevantních disciplín pro analýzu a interpretaci kulturní rozmanitosti a různých společenských vzorců a jevů studovaného regionu - analyzovat kriticky diskuse o kompatibilitě původně západních konceptů s místním myšlenkovým prostředím - analyzovat a kriticky používat související prameny a odbornou literaturu - argumentovat podloženě v diskusi o dotčených tématech - porovnávat užitečnost či adekvátnost různých teoretických přístupů - uplatňovat nabyté znalosti při případných interakcích v rámci různých aktivit v kulturních prostředích regionu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Berger, P. - Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Brno, CDK, 1999.
-
Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-378-9.
-
ERIKSEN, T. H. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál.. ISBN ISBN 978-80-7254.
-
Kreinath, Jens. The anthropology of Islam reader. London : Routledge/Taylor & Francis Group, 2012. ISBN 978-0-415-78025-4.
-
Luhmann, Niklas. Realita masmédií. Praha : Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2333-9.
-
Luhmann, Niklas. Sociální systémy : nárys obecné teorie. Brno : CDK, 2006. ISBN 80-7325-100-0.
-
Nešpor, Zdeněk R.,; Václavík, David. Příručka sociologie náboženství. Praha : Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-92-2.
-
Soukup, Václav. Antropologie : teorie člověka a kultury. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-432-8.
|