Vyučující
|
-
Matějovicová Eva, Mgr. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Přírodní podmínky, etnická a jazyková struktura 2. Pravěk na Blízkém východě, Domestikace rostlin a živočichů, vznik zemědělství a pastevectví. 3. Kultura chassúnská, chaláfská, sámarrská, obejdská, vznik městské civilizace a písma v jižní Mezopotámii v období kultury urucké 4. Raně dynastické období, vznik teritoriálních států (stát akkadský) 5. Středobabylónské období v jižní Mezopotámii, středoasyrské období v severní Mezopotámii 6. Novochetitské období, další státní útvary na území Anatolie ve 2. tis. př. n. l. 7. Syropalestina ve 2. tis. př. n. l.; diplomatické kontakty ve světle textů z Amarny 8. Írán ve 2. tis. př. n. l.; Elam a další státní útvary 9. Novoasyrské období v severní Mezopotámii 10. Období asyrské nadvlády v jižní Mezopotámii; novobabylónské období 11. Anatolie v 1. tis. př. n. l.; Frýgie, Lýdie, Syropalestina v 1. tis. př. n. l.; Izrael, Judsko 12. Médie; Blízký východ pod nadvládou perské říše, Helénistické období na Blízkém východě, říše Seleukovců a Ptolemaiovců 13. Řím na Blízkém východě; parthská říše, Sásánovská říše
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 18 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- určit významné události, období, postavy světové historie - vysvětlit pojem náboženství |
Odborné dovednosti |
---|
- organizovat si samostatně studium a studijní aktivity - pracovat samostatně se studijními materiály - využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- sestavit časovou osu dějin starověkého Blízkého východu - popsat dopady neolitické revoluce, objevu písma, používání keramiky a vzniku teritoriálních států na život obyvatel regionu - vyložit historický vývoj Blízkého východu od nejstarších dokladů až do období sásánovského - datovat a charakterizovat všechny významné územní celky v Mezopotámii, Syropalestině, Anatolii a Íránu - identifikovat nejdůležitější události, místa a osoby v daném úseku dějin - charakterizovat v daném rámci náboženské tradice |
Odborné dovednosti |
---|
- rozlišovat na základě specifických rysů jednotlivé kultury a vývojové fáze zkoumaného období - interpretovat význam a kulturní přínos jednotlivých období - pracovat samostatně s relevantní odbornou literaturou |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Dějiny pravěku a starověku I. Hlava I-IX. Praha : SPN, 1989.
-
Bauer, Josef; Englund, Robert K.; Krebernik, Manfred. Mesopotamien : Späturuk - Zeit und Frühdynastische Zeit. Annäherungen 1. Freiburg, Schweiz : Universitätsverlag, 1998. ISBN 3-7278-1166-8.
-
Boiy, T. Late Achaemenid and Hellenistic Babylon. Leuven : Peeters, 2004. ISBN 90-429-1449-1.
-
Briant, Pierre. From Cyrus to Alexander : a history of the Persian Empire. Winona Lake : Eisenbrauns, 2002. ISBN 1-57506-031-0.
-
Glassner, Jean-Jacques. Mezopotámie : 34. století př.n.l. až 539 př.n.l.. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-664-8.
-
Nováková, Nea; Pecha, Lukáš; Rahman, Furat. Dějiny Mezopotámie. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-416-0.
-
Pecha, Lukáš. Babylónie. Praha : Libri, 2006. ISBN 80-7277-137-X.
-
Prosecký, Jiří. Encyklopedie starověkého Předního východu. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-58-3.
-
Roaf, Michael. Svět staré Mezopotámie a starověkého Blízkého východu. Praha : Knižní klub, 1998. ISBN 80-7176-755-7.
-
Sasson, Jack M. Civilizations of the ancient Near East. Vol. III, IV. Peabody : Hendrickson Publishers, 2000. ISBN 1-56563-607-4(2.
-
Van de Mieroop, Marc. A history of the ancient Near East : ca. 3000-323 B.C.. Malden : Blackwell, 2007. ISBN 978-1-4051-4911-2.
|