Vyučující
|
-
Knížková Ludmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Terminologický úvod 2) Výklad Koránu 1 3) Výklad Koránu 2 4) Sunna a věda o hadíthech 5) Prorokův životopis 6) Teologické školy 1 7) Teologické školy 2 8) Teologické školy 3 9) Islámská filosofie 10) Islámská mystika 1 11) Islámská mystika 2 12) Islámská mystika 3 13) Neislámské vědy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vytvořit časovou osu dějin Blízkého východu a severní Afriky ve starověku a středověku - vyjmenovat a charakterizovat předislámské kulturní a náboženské tradice s jejich zásadními písemnými památkami - určit a popsat základní prvky učení a praxe islámu |
Odborné dovednosti |
---|
- pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce - čerpat informace ze současných informačních zdrojů, pracovat s jejich různými typy - využívat efektivně moderní informační technologie - organizovat si samostatně své studijní aktivity |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- identifikovat jednotlivé obory z okruhu tzv. islámských věd (ulúm ad-dín) a charakterizuje jejich vývoj - identifikovat v rámci těchto věd různé školy, přístupy či trendy, důležitá témata a metody - určit a vysvětlit všechny relevantní termíny |
Odborné dovednosti |
---|
- používat samostatně na základě porozumění relevantní termíny z oblasti tzv. islámských věd - pracovat samostatně s relevantními primárními zdroji v daném kontextu - vyhledávat a samostatně používat relevantní prameny při řešení otázek v daném rámci |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Korán. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-1260-5.
-
Armstrong, Karen. Islám. V Praze : Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-155-3.
-
Bearman, P.J. The encyclopaedia of Islam. [Leiden] : Brill, 2000.
-
Beránek, Ondřej; Ťupek, Pavel. Dvojí tvář islámské charity. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008. ISBN 978-80-7325-163-5.
-
Haeri, F. Základy islámu. Olomouc, 1997.
-
Iveta Kouřilová, Miloš Mendel. Cesta k prameni (fatwy islámských učenců k otázkám všedního dne).
-
Kropáček, Luboš. Duchovní cesty islámu. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-613-1.
-
Kropáček, Luboš. Súfismus : Dějiny islámské mystiky. Praha : Vyšehrad, 2008. ISBN 978-80-7021-817-4.
-
Křížek, Daniel. Taríqa naqšbandíja haqqáníja : islámská mystická duchovní nauka v teorii a praxi. V Plzni : Západočeská univerzita, Fakulta filozofická ve spolupráci s Institutem paměti společnosti, 2014. ISBN 978-80-261-0271-7.
-
Mendel, Miloš. Hidžra : náboženská emigrace v dějinách islámských zemí. Praha : Orientální ústav Akademie věd České republiky, 2006. ISBN 80-85425-58-0.
-
Ostřanský, Bronislav. Malá encyklopedie islámu a muslimské společnosti. Praha : Libri, 2009. ISBN 978-80-7277-404-3.
-
Potměšil, Jan. Šar?a : úvod do islámského práva. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4379-0.
|