Vyučující
|
-
Jarcovjáková Jiřina, Mgr. Th.D.
-
Procházka Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní hodnoty a principy judaismu 2. Struktura Tanachu 3. Základní směry současného judaismu 4. Problémy ortodoxie v Izraeli a liberální židovstvo 5. Etické otázky a postavení ženy v současném judaismu 6. Vyrovnání se s projevy antisemitismu, odpověď na šoa 7. Židovští uprchlíci za 1. světové války, setkání ortodoxie a modernity v Čechách 8. Zkušenost šoa, redefinice víry 9. Kielce 1946 a postavení věřícího člověka ve východním bloku 10. Židé v Plzni 1 11. Židé v Plzni 2 12. Židovské organizace v České republice 13. Praktická ukázka oslavy vybraného židovského svátku
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Studijní praxe, Samostudium studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 6 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- určit a popsat základní prvky judaismu s jeho teologií, právem, společenskými projevy a podobně - pojednat v hlavních rysech dějiny židovského národa - charakterizovat židovskou kulturu |
Odborné dovednosti |
---|
- pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce - čerpat informace ze současných informačních zdrojů a kriticky je interpretovat - využívat efektivně moderní informační technologie - pracovat s různými typy pramenů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- identifikovat a popsat jednotlivé prvky komplexní struktury judaismu - určit příčiny historických proměn judaismu - charakterizovat různé podoby judaismu v jeho věroučných, společenských a dalších projevech - určit a vysvětlit důležitá témata pro současný judaismus - vyjmenovat a charakterizovat významné postavy judaismu - vyjmenovat a vysvětlit význam důležitých textů současného judaismu |
Odborné dovednosti |
---|
- diskutovat kvalifikovaně o tématech proměn judaismu - analyzovat a interpretovat složitou strukturu tohoto monoteistického náboženství - interpretovat možné vztahy současného judaismu k aktuálním společenským a politickým otázkám - uvádět do souvislostí myšlení a tvorbu významných židovských osobností - koncipovat odborný text na téma současného judaismu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Buber, Martin. Já a Ty. 2005. ISBN 80-7017-020-4.
-
Elazar, D. J. The Conservative Movement in Judaism: Dilemmas and Opportunities. 2000.
-
Fromm, Erich; Machovec, Milan. Budete jako bohové : radikální interpretace Starého zákona a jeho tradice. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-075-5.
-
Klapheck, E. Fraulein Rabbiner Jonas: The Story of the First Woman Rabbi. 2004.
-
Kuschel, J. K. Spor o Abrahama. Co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co spojuje. Praha, 1997.
-
Pavlát, Leo,; Sadek, Vladimír,; Šedinová, Jiřina,; Kárný, Miroslav,; Franková, Anita,; Putík, Alexandr,; Fiedler, Jiří. Židé - dějiny a kultura. V Praze : Židovské muzeum, 2005. ISBN 80-86889-11-4.
-
Schubert, Kurt. Židovské náboženství v proměnách věků : zdroje - teologie - filosofie - mystika. Praha, 1999. ISBN 80-7021-303-5.
|