Vyučující
|
-
Hauserová Lenka, doc. M.A., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Nejstarší paleolitické osídlení Blízkého východu 2. Mezolit na Blízkém východě 3. Obecná charakteristika neolitické periody v dějinách oblasti 4. Archeologické lokality neolitu západní části tzv. Úrodného půlměsíce 5. Archeologické lokality neolitu východní části tzv. Úrodného půlměsíce 6. Eneolit či chalkolit - obecná charakteristika periody na Blízkém východě 7. Archeologické lokality eneolitu západní části tzv. Úrodného půlměsíce 8. Archeologické lokality eneolitu střední části tzv. Úrodného půlměsíce 9. Archeologické lokality eneolitu východní části tzv. Úrodného půlměsíce 10. Otázka vzniku státu a písma užívající civilizace na přelomu pravěkých a starověkých dějin oblasti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Exkurze, výuka v terénu
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 53 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyložit v základních rysech politické dějiny a materiální kultury starověké Mezopotámie - rozlišit a časově zařadit jednotlivé státní útvary starověké Mezopotámie - charakterizovat kultury starověkého Blízkého východu - identifikovat různé starověké náboženské systémy a charakterizovat je - určit důležitá božstva daného období - identifikovat důležité související odborné zdroje |
Odborné dovednosti |
---|
- pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce - čerpat informace ze současných informačních zdrojů a samostatně s nimi pracovat - využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- charakterizovat nejstarší osídlení Blízkého východu - popsat dějinný vývoj pravěkého a raně starověkého Blízkého východu - identifikovat v daném časovém rozsahu nejvýznamnější archeologické lokality a vysvětlit jejich význam - vystihnout povahu hmotných pramenů pro nejstarší fáze osídlení Blízkého východu - vysvětlit význam materiálu, metodických postupů, možností a omezení archeologie jako historické vědy |
Odborné dovednosti |
---|
- interpretovat význam různých artefaktů z hlediska znalosti dotčených období a lokalit - analyzovat relevantní hmotné prameny - hodnotit význam daných kultur pro pozdější vývoj v regionu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Projektová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Charvát, Petr. The iconography of pristine statehood : painted pottery and seal impressions from Susa, southwestern Iran. Prague : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0964-9.
-
Charvát, Petr. Zrození státu : prvotní civilizace Starého světa. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1682-7.
-
Meyers, Eric M. The Oxford encyclopedia of archaeology in the Near East. Volume 5. New York : Oxford University Press, 1997. ISBN 0-19-511219-9.
-
Prosecký, Jiří a kol. Encyklopedie starého Předního Východu. Praha: LIBRI, 1999.
|