Předmět: Teorie a metodologie výzkumu

» Seznam fakult » FF » KBS
Název předmětu Teorie a metodologie výzkumu
Kód předmětu KBS/TMY
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Potiron Jaroslava, doc. PhDr. CSc.
  • Chládková Andrea, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Kvalitativní výzkum - dějiny, formování, zásady 2. Práce v terénu - princip autority, dotazník, interview, rozhovor, pozorování 3. Oral history 4. Archiv - dějiny, instituce, členění archivů, archiválie 5. Metody v historických vědách - deduktivní metoda, přímá a nepřímá metoda, diachronní a synchronní přístup, atd.) 6. Beletrie jako specifický pramen, základy hermeneutiky 7. Prameny vizuálního charakteru - fotografie, karikatury, obrazy 8. Etické aspekty výzkumu 9. Osobnosti terénního výzkumu v oboru židovských a islámských studií, archivy k židovským studiím 10. Menšinové muzejnictví 11. Teorie a metody v kulturní a sociální antropologii, obecné přístupy a principy antropologie, specifické problémy při studiu BV 12. Proměny paradigmat antropologického myšlení 13. Základní principy sociologického výzkumu - kvalitativní a kvantitativní výzkum 14. Teorie a metody antropologické archeologie

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 57 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- charakterizovat relevantní obory z oblasti společenských a humanitních věd - vysvětlit rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem, popsat základní metody - charakterizovat povahu sociálních a historických věd, jejich cíle, možnosti i omezení - ovládadat základní terminologii - pojednat v hrubých rysech dějiny Blízkého východu a severní Afriky - identifikovat a charakterizovat kultury studovaného regionu - identifikovat a popsat základní rysy a prvky islámu, judaismu, křesťanství
Odborné dovednosti
- pracovat samostatně s odbornou literaturou - čerpat informace ze současných informačních zdrojů a kriticky je interpretovat - psát odborný text - využívat efektivně moderní informační technologie - určit relevantní odbornou literaturu, kriticky ji zhodnotit a využívat - používat aktivně anglický jazyk slovem i písmem
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- rozpoznat potenciálně nosné přístupy konkrétních společenských a humanitních věd k různým výzkumným otázkám spojeným s regionem Blízkého východu a severní Afriky - identifikovat hlavní metodologické problémy či omezení - určit silná i slabá místa v metodikách uplatněných v analyzovaných případových studiích - vysvětlit metody a pravidla vedení kvalitativního i kvantitativního výzkumu - vyjmenovat a vysvětlit náležitosti terénního výzkumu
Odborné dovednosti
- modelovat kvantitativní i kvalitativní výzkum při zohlednění podstatných teoretických i metodologických východisek - interpretovat klady a zápory různých přístupů vyplývajících z daných disciplín - navrhovat výzkumná témata a postupy jejich řešení - realizovat případně terénní výzkum v regionu v rámci vlastního definovaného tématu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Antalík, Dalibor. Jak srovnávat nesrovnatelné : strategie mezináboženské komparace. Praha : OIKOYMENH, 2005. ISBN 80-7298-144-7.
  • Bernard, H. Russell. Research methods in anthropology : qualitative and quantitative approaches. Lanham : Altamira Press, 2006. ISBN 978-0-7591-0869-1.
  • Bernard, H. Russell; Ryan, Gery Wayne. Analyzing qualitative data : systematic approaches. Los Angeles : SAGE Publications, 2010. ISBN 978-0-7619-2490-6.
  • Bernard, H. Russell. Social research methods : qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks, SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-1403-X.
  • Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
  • Schutt, Russell K. Investigating the social world : the process and practice of research. Thousand Oaks : Pine Forge Press, 2004. ISBN 0-7619-2928-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr