Vyučující
|
-
Potiron Jaroslava, doc. PhDr. CSc.
-
Chládková Andrea, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Kvalitativní výzkum - dějiny, formování, zásady 2. Práce v terénu - princip autority, dotazník, interview, rozhovor, pozorování 3. Oral history 4. Archiv - dějiny, instituce, členění archivů, archiválie 5. Metody v historických vědách - deduktivní metoda, přímá a nepřímá metoda, diachronní a synchronní přístup, atd.) 6. Beletrie jako specifický pramen, základy hermeneutiky 7. Prameny vizuálního charakteru - fotografie, karikatury, obrazy 8. Etické aspekty výzkumu 9. Osobnosti terénního výzkumu v oboru židovských a islámských studií, archivy k židovským studiím 10. Menšinové muzejnictví 11. Teorie a metody v kulturní a sociální antropologii, obecné přístupy a principy antropologie, specifické problémy při studiu BV 12. Proměny paradigmat antropologického myšlení 13. Základní principy sociologického výzkumu - kvalitativní a kvantitativní výzkum 14. Teorie a metody antropologické archeologie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 57 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- charakterizovat relevantní obory z oblasti společenských a humanitních věd - vysvětlit rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem, popsat základní metody - charakterizovat povahu sociálních a historických věd, jejich cíle, možnosti i omezení - ovládadat základní terminologii - pojednat v hrubých rysech dějiny Blízkého východu a severní Afriky - identifikovat a charakterizovat kultury studovaného regionu - identifikovat a popsat základní rysy a prvky islámu, judaismu, křesťanství |
Odborné dovednosti |
---|
- pracovat samostatně s odbornou literaturou - čerpat informace ze současných informačních zdrojů a kriticky je interpretovat - psát odborný text - využívat efektivně moderní informační technologie - určit relevantní odbornou literaturu, kriticky ji zhodnotit a využívat - používat aktivně anglický jazyk slovem i písmem |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- rozpoznat potenciálně nosné přístupy konkrétních společenských a humanitních věd k různým výzkumným otázkám spojeným s regionem Blízkého východu a severní Afriky - identifikovat hlavní metodologické problémy či omezení - určit silná i slabá místa v metodikách uplatněných v analyzovaných případových studiích - vysvětlit metody a pravidla vedení kvalitativního i kvantitativního výzkumu - vyjmenovat a vysvětlit náležitosti terénního výzkumu |
Odborné dovednosti |
---|
- modelovat kvantitativní i kvalitativní výzkum při zohlednění podstatných teoretických i metodologických východisek - interpretovat klady a zápory různých přístupů vyplývajících z daných disciplín - navrhovat výzkumná témata a postupy jejich řešení - realizovat případně terénní výzkum v regionu v rámci vlastního definovaného tématu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Antalík, Dalibor. Jak srovnávat nesrovnatelné : strategie mezináboženské komparace. Praha : OIKOYMENH, 2005. ISBN 80-7298-144-7.
-
Bernard, H. Russell. Research methods in anthropology : qualitative and quantitative approaches. Lanham : Altamira Press, 2006. ISBN 978-0-7591-0869-1.
-
Bernard, H. Russell; Ryan, Gery Wayne. Analyzing qualitative data : systematic approaches. Los Angeles : SAGE Publications, 2010. ISBN 978-0-7619-2490-6.
-
Bernard, H. Russell. Social research methods : qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks, SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-1403-X.
-
Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
-
Schutt, Russell K. Investigating the social world : the process and practice of research. Thousand Oaks : Pine Forge Press, 2004. ISBN 0-7619-2928-2.
|