Vyučující
|
-
Jarcovjáková Jiřina, Mgr. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do křesťanství, Nový zákon 2. Ješua Ha-Nocri, Pavel z Tarsu a misie 3. Patristika 4. Filioque, velké schisma 1054 5. Křížové výpravy 6. Výtvarné umění, liturgická roucha v pravoslaví 7. Syrská ortodoxní církev 8. Maronité 9. Arméni 10. Koptská ortodoxní církev 11. Etiopie a Eritrea 12. Řecké patriarcháty 13. Druhý vatikánský koncil
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Skupinová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 6 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- určit významné události, období, postavy světové historie - určit a vysvětlí základní témata, přístupy a terminologii religionistiky - vyložit v základních rysech politické dějiny a materiální kultury starověkého Blízkého východu - charakterizovat kultury starověkého Blízkého východu - identifikovat různé starověké náboženské systémy a charakterizuje je - určit důležitá starověká božstva - charakterizovat základní rysy křesťanství a hlavní mezníky jeho dějin - identifikovat důležité související odborné zdroje |
Odborné dovednosti |
---|
- číst samostatně Nový zákon - interpretovat odborný text - pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce - čerpat informace ze současných informačních zdrojů, pracuje s jejich různými typy - využívat efektivně moderní informační technologie - organizovat si samostatně své studijní aktivity |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- určit a popsat události a místa podstatné pro formování východního křesťanství - vyjmenovat a charakterizuje významné osobnosti utvářející tradice východního křesťanství - vysvětlit příčiny či záminky významných teologických rozporů a schizmat v raném křesťanství. - popsat historický vývoj v rámci východního křesťanství - vyjmenovat podstatné dílčí tradice východního křesťanství, charakterizuje je, popíše a vysvětlí jejich specifika |
Odborné dovednosti |
---|
- zhodnotit vliv židovských kořenů, helenismu, gnostických učení a tzv. "heretických" učení na formování charakteru dnešních forem křesťanství - srovnat charakteristiky východních a západních církví - uvést do souvislostí vývoj a tříbení věrouky východních církví a celkový historický a politický regionální kontext |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bible : Písmo svaté Starého a Nového zákona ; český ekumenický překlad. Praha : Česká biblická společnost, 1998. ISBN 80-85810-19-0.
-
Brown, R. E. Ježíš v pohledu Nového zákona: úvod do christologie. Praha, 1998.
-
Flusser, David. Esejské dobrodružství : židovské společenství od Mrtvého moře : čeho si lze povšimnout u Ježíše, Pavla, Didaché a Martina Bubera. Praha : OIKOYMENH, 1999. ISBN 80-86005-90-9.
-
Funda, Otakar Antoň. Ježíš a mýtus o Kristu. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1276-8.
-
Jedin, H. Malé dějiny koncilů. Praha, 1990.
-
Jodl, Miroslav. Proměny křesťanství. Praha : Akropolis, 2005. ISBN 80-7304-065-4.
-
Pawlowsky, Peter. Křesťanství v proměnách dvou tisíciletí. Praha : Vyšehrad, 1996. ISBN 80-7021-143-1.
-
Ratzinger, Joseph. Úvod do křesťanství. Brno : Petrov, 1991. ISBN 80-85247-13-5.
-
Sokol, Jan. Člověk a náboženství. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-886-4.
|